Storken har flugit vilse...

Följ vår resa genom IVF-världen. En värld full av längtan, hormoner, hopp och förtvivlan.

När hoppet lämnar...

Publicerad 2013-12-11 07:43:24 i Allmänt

Jag har haft en sån svacka. Både bloggmässigt och i övrigt. Och det stör mig. Jag hade trott att jag skulle känna mig gladare och piggare nu när blödningarna äntligen har gett med sig och jag skulle få lite välförtjänt återhämtning. Riktigt så blev det inte. Jag känner istället oro inför att påbörja en ny behandling, och jag känner någon slags stress över att kroppen inte är på min sida riktigt ännu. Och att kroppen inte är på min sida ännu är ju inte konstigt alls med tanke på det som har varit, så det jag känner är liksom inte logiskt. Men så är det väl med känslor överhuvudtaget, de är inte alltid logiska. Det här med oro inför nästa behandling är kanske ett lite milt uttryck för det jag känner. Jag känner snarare panik. Trots att jag är medveten om att det kan vara den som ger oss det vi drömmer om så får jag nästan kalla kårar när jag tänker på det. Alla orosmoment, alla små steg som ska klaffa och alla hormoner som ska manipuleras. All sorg om det inte funkar. Att både vilja och inte vilja gör mig labil. Och jag hade verkligen hoppats att jag skulle ha fått känna mig stabil istället. 

Nästa inlägg tror jag ska få bli någon slags sammanfattning av 2013. Jag tänkte tillbaka på åren som har gått häromdagen. För två år sedan var vi sprängfyllda av hopp. Vi hade försökt under några månader men trodde givetvis att snart...
för ett år sedan var vi betydligt mindre hoppfulla, men vi hade genomgått fertilitetsutredning och hyste ändå hopp för det faktum att vi skulle få hjälp. Vi hoppades att snart...
Nu, ett år senare har vår fått känna på ännu mer sorg och besvikelse gång på gång, även om två veckor var ett plus. Det känns som att förhoppningarna sakta sakta har lämnat mig under den här tiden. Innerst inne är hjärtat fullt av krampaktigt hopp, snart...men den brutala verkligheten kommer emellan och stör. 

Som sagt, en sammanfattning av Ett IVF-år kommer snart. 
Kram på er, och tack för fina kommentarer i mitt förra inlägg! Ni ger mig det där hoppet som finns i hjärtat!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ett tomt rum

Jag är 31 år och kvinna. Lever med min man och hans sjuårige son som bor hos oss varannan vecka. Såhär ser vår göra-barn-resa ut hittills: September/Oktober 2011: Börjar försöka på egen hand. Inget händer. Oktober/November 2012: Tar kontakt med sjukvården för fertilitetsutredning. Allt går ganska fort och beskedet blir oförklarlig barnlöshet. Januari 2013: IVF nr. 1: 9 ägg, 5 befruktade genom ICSI, 3 klarar sig - ett till mig och två till frysen. Minus. April/maj 2013: Frysåterföring (FET) nr. 1. Ostimulerad cykel. Jag har tydligen ett aggressivt immunförsvar och får Prednisolon (bland annat) under ruvningen. Minus. Augusti 2013: FET nr 2. Stimulerad cykel (Progynon, Lutinus). PLUS den 3/9 2013. Fredagen den 13/9 2013: Missfall i v. 6. September, oktober, november 2013: Jag har konstanta blödningar efter missfallet. Efter många många läkarebesök och ultraljud hittas något som verkar vara en polyp. November 2013: Hysteroskopi under narkos, någon slags polypvävnad tas bort, det visar sig vara något som kommit i samband med den korta graviditeten. Januari 2014: IVF-behandling nr 2 startas, den här gången vid Linnékliniken i Uppsala. Långa protokollet. 20:e Februari 2014: Ägguthämtning. 11 ägg, 10 mogna. Befruktning sker med bladand ICSI och konventionell IVF. 8 blir befruktade. 22:a Februari 2014: Återföring av ett "tiopoängsembryo". Inga stödmediciner förutom Lutinus och Levaxin. Mars 2014: GRAVID

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela