Storken har flugit vilse...

Följ vår resa genom IVF-världen. En värld full av längtan, hormoner, hopp och förtvivlan.

Det här med tjockheten och annat jävla skit...

Publicerad 2013-10-27 08:04:13 i IVF

Söndag morgon och jag vaknade strax efter kl 6. Efter en stund konstaterade jag att det ju är idag klockan ställs tillbaka, men att vakna kl 7 en potentiell sovmorgon är heller inte riktigt okej. Hur som helst, så känns det som att det är för mycket i huvudet som gör att jag sover dåligt. 

Det första är blödningarna. I onsdags och torsdags var de helt bra. Helt underbart. Jag tycker att det har varit en ganska bra vecka, delvis på grund av att blödningarna har blivit väldigt mycket bättre. Det kändes som att kroppen var på väg åt rätt håll. Tills i fredags kväll. Då började de om igen. Jag har verkligen känt mig glad i veckan, för första gången på länge. Vi har gjort lite roliga saker på kvällarna och jag har varit till frissan. Igår åt vi brunch och bowlade med min familj, och jag kunde verkligen se fram emot det tidigare i veckan (det hör inte till vanligheterna att jag ser fram emot aktiviteter. Jag brukar mest bäva för dem på senare tid). Men i fredags kväll när jag konstaterade nytt, färskt blod var det lite som att dra ner en rullgardin. Det känns ungefär som att jag inte får vara glad. Jag funderar såklart på om det är något som är fel. Jag är kallad till det "obligatoriska" cellprovet och har tid om någon vecka och blir orolig för att det har något med cellförändringar att göra...jag blir lätt hypokondrisk i sådana här situationer, men det känns verkligen konstigt att det bara fortsätter när allt såg "bra ut" på undersökningarna. Och det är ju inte bara en undersökning jag har gått igenom, utan att låta alltför bitter...jag vill bara dra täcket över huvudet. 

Det andra är tjockheten. Jag har skrivit tidigare att jag har lagt på mig under den här processen. Det är jobbigt att inte känna igen kroppen. Jag kommer ofta på mig själv med att fundera på vad andra människor tänker om mig. Jag känner mig ofta folkskygg, för att jag inte orkar få de där tankarna om att andra människor tycker att jag har blivit rund. Jag har alltid varit ganska dålig på att tycka om min kropp, och det har funnits perioder tidigare i livet då jag har tränat för mycket och ätit för lite. Jag vet att andra värderar mig, och den tanken kan fullständigt att knäcken på mig. Jag vet att omgivningen outtalat förväntar sig vissa saker. Till exempel att vi ska skaffa barn. Det var drygt ett år sedan vi gifte oss och vi har i mångas ögon varit tillsammans mer än "tillräckligt länge" för att det ska vara dags nu. Alla oskrivna kriterier som kan uppfyllas har uppfyllts. Nu menar jag alltså omgivningen i betydelsen bekanta som inte vet vad vi går igenom. Vi har bara berättat för de närmaste. De människor jag hejar på och pratar några ord med, men inte berättar något personligt för är de som är värst att träffa på. Jag kan nästan se hur de granskar min mage (eventuellt kan jag också inbilla mig, men känslan är den). Jag vill bara gömma mig. Eller skrika det är inget däri så du kan sluta stirra. Jag gör inget av det, såklart. Jag känner mig mest bara ledsen. Det märkliga är att jag känner mig stressad och pressad att liksom försvara eller förklara mig. Varför jag ser ut som jag gör just nu. Det känns på något sätt som att jag har misslyckats dubbelt upp. Jag har en rund mage men ingenting önskvärt inuti. 

Och samtidigt....så är det helt åt helvete att jag ens ska tänka på det här viset. Jävla kroppsideal och jävla värld. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ett tomt rum

Jag är 31 år och kvinna. Lever med min man och hans sjuårige son som bor hos oss varannan vecka. Såhär ser vår göra-barn-resa ut hittills: September/Oktober 2011: Börjar försöka på egen hand. Inget händer. Oktober/November 2012: Tar kontakt med sjukvården för fertilitetsutredning. Allt går ganska fort och beskedet blir oförklarlig barnlöshet. Januari 2013: IVF nr. 1: 9 ägg, 5 befruktade genom ICSI, 3 klarar sig - ett till mig och två till frysen. Minus. April/maj 2013: Frysåterföring (FET) nr. 1. Ostimulerad cykel. Jag har tydligen ett aggressivt immunförsvar och får Prednisolon (bland annat) under ruvningen. Minus. Augusti 2013: FET nr 2. Stimulerad cykel (Progynon, Lutinus). PLUS den 3/9 2013. Fredagen den 13/9 2013: Missfall i v. 6. September, oktober, november 2013: Jag har konstanta blödningar efter missfallet. Efter många många läkarebesök och ultraljud hittas något som verkar vara en polyp. November 2013: Hysteroskopi under narkos, någon slags polypvävnad tas bort, det visar sig vara något som kommit i samband med den korta graviditeten. Januari 2014: IVF-behandling nr 2 startas, den här gången vid Linnékliniken i Uppsala. Långa protokollet. 20:e Februari 2014: Ägguthämtning. 11 ägg, 10 mogna. Befruktning sker med bladand ICSI och konventionell IVF. 8 blir befruktade. 22:a Februari 2014: Återföring av ett "tiopoängsembryo". Inga stödmediciner förutom Lutinus och Levaxin. Mars 2014: GRAVID

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela