Storken har flugit vilse...

Följ vår resa genom IVF-världen. En värld full av längtan, hormoner, hopp och förtvivlan.

Ett slags ultimatum

Publicerad 2013-10-10 07:58:09 i Allmänt

Det är jobbigt hemma. Det är jobbigt på jobbet. Det är bara jobbigt. Igår pratade jag och mannen en stund efter middagen (han pratade, jag grinade ungefär som vanligt). Han tycker att jag ska sjukskriva mig för att få tillbaka lite ny kraft både psykiskt och fysiskt. Annars vill han att vi lägger en ny behandling på is tills jag mår bättre. För mig känns det ganska otänkbart att pausa i behandlingarna just nu när jag redan känner mig stressad över att jag blir äldre och att tiden rinner ifrån oss. Jag vet vilken skit jag sätter mina kollegor i om jag är hemma någon vecka, men jag vet heller inte hur jag skulle klara av det andra alternativet. 

Kommentarer

Postat av: F

Publicerad 2013-10-10 11:14:22

Ibland måste man få tänka på sig själv, jag vet inte vad du jobbar med men jag tror dina kollegor klarar sig även om dom kanske får det tufft. Men du måste få ta hand om dig själv och ditt mående! Lycka till med allt och hoppas du mår lite bättre snart. Kram

Svar: Tack för pepp :)!
Ett tomt rum

Postat av: Karin

Publicerad 2013-10-10 11:20:55

Förstår dig helt och fullt, men din man har nog rätt. Det låter som du behöver en paus för att komma på fötter. För det är ju väldigt påfrestande att tackla en IVF, så det hjälper verkligen om man känner sig hyfsat stark när man drar igång en ny behandling.

Vad gäller jobbet så är det självklart skitjobbigt att "smita ifrån", men om du inte gör det nu så kanske det blir ännu jobbigare längre fram. Dessutom ville väl du byta jobb? Kanske det du ska fokusera på, men flest efter att du stannat upp och andats.

Jag är själv i en liknande situation, och måste verkligen fundera på hur jag ska gå vidare om inte vårt andra frysförsök funkar. Är det läge att ta paus då, vad gör mig minst stressad etc.

Styrka och pepp!

Svar: Ja det är verkligen skitsvårt att veta vad som blir bäst. Och det stämmer att jag vill byta jobb, så jag ska nog fokusera mer på det. Du/ni är ju verkligen i liknande sits vad gäller försöken, vi har gjort en IVF och två frysförsök. Hoppas ni lyckas!
Ett tomt rum

Postat av: Veronica

Publicerad 2013-10-11 15:18:38

Hej!
Förstår hur du känner, har just gått igenom samma plikttrogna tankar. Men valde att sjukskriva mig. Det är ju ett livsavgörande val vi behöver ta så förutsättningarna blir så bra som möjligt. I mitt fall så var det nödvändigt val då det är stor press på min arbetsplats att vara fokuserad och mycket ansvar läggs på mig.

När jag bestämde mig för att sjukskriva mig så infann sig ett lugn på arbetsplanet och jag får tid och kraft att sörja tidigare missfall och planera kommande ivf.

Lycka till, kram

Svar: Det låter klokt! Jag var sjukskriven förra hösten pga en depression så därför känns det extra jobbigt att vara den som "bangar" igen. Men det är precis som du säger livsavgörande. Tack för kloka ord!
Ett tomt rum

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ett tomt rum

Jag är 31 år och kvinna. Lever med min man och hans sjuårige son som bor hos oss varannan vecka. Såhär ser vår göra-barn-resa ut hittills: September/Oktober 2011: Börjar försöka på egen hand. Inget händer. Oktober/November 2012: Tar kontakt med sjukvården för fertilitetsutredning. Allt går ganska fort och beskedet blir oförklarlig barnlöshet. Januari 2013: IVF nr. 1: 9 ägg, 5 befruktade genom ICSI, 3 klarar sig - ett till mig och två till frysen. Minus. April/maj 2013: Frysåterföring (FET) nr. 1. Ostimulerad cykel. Jag har tydligen ett aggressivt immunförsvar och får Prednisolon (bland annat) under ruvningen. Minus. Augusti 2013: FET nr 2. Stimulerad cykel (Progynon, Lutinus). PLUS den 3/9 2013. Fredagen den 13/9 2013: Missfall i v. 6. September, oktober, november 2013: Jag har konstanta blödningar efter missfallet. Efter många många läkarebesök och ultraljud hittas något som verkar vara en polyp. November 2013: Hysteroskopi under narkos, någon slags polypvävnad tas bort, det visar sig vara något som kommit i samband med den korta graviditeten. Januari 2014: IVF-behandling nr 2 startas, den här gången vid Linnékliniken i Uppsala. Långa protokollet. 20:e Februari 2014: Ägguthämtning. 11 ägg, 10 mogna. Befruktning sker med bladand ICSI och konventionell IVF. 8 blir befruktade. 22:a Februari 2014: Återföring av ett "tiopoängsembryo". Inga stödmediciner förutom Lutinus och Levaxin. Mars 2014: GRAVID

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela