Storken har flugit vilse...

Följ vår resa genom IVF-världen. En värld full av längtan, hormoner, hopp och förtvivlan.

Surt sa räven!

Publicerad 2013-10-15 07:48:45 i Allmänt

Gynakuten i den stad jag bor verkar ha ett synnerligen dåligt system för effektivt arbete. Båda gångerna jag har varit där har det varit fullständig kaos. Alla springer fram och tillbaka, typ. Hur som helst, så behövs ingen skrapning. Läkaren igår undrade istället vad jag gjorde där...eftersom jag har fortsatt att blöda så länge betyder det att det som kom ut fredagen den 13/9 inte var allt. Ett icke fullständigt missfall (jag fascineras över hur det inte kan vara fullständigt med tanke på hur mycket som kom ut och hur tidigt i graviditeten det var!). Det verkar rimligt att anta. Just eftersom jag har fortsatt att blöda hela tiden har hormonerna funnits kvar i kroppen, därav det fortfarande positiva grav.testet. Det kan ta tre veckor till innan det blir negativt utan att det är något onormalt (den läkaren som sa att jag skulle testa i fredags måste ha PRAO:at där eller nåt). De kunde inte se något som tyder på onormalt mycket rester i livmodern den här gången, vilket var bra.
Men...
Nu ska vi vänta. 
Först på att gravidhormonerna lämnar mig, och sedan att ägglossningshormonerna besöker mig. Vilket kan ta tid (!). Det ser ut som att vi inte kommer att hinna varken det långa eller det korta protokollet i år.  Jag har inte gråtit ännu. Men jag är matt. Tom.

Det här kanske låter konstigt, men jag vet inte om jag kan säga att jag tycker att sorgen efter missfallet är värre/större än efter våra två andra misslyckade återföringar. Gemensamt för alla återföringar är att vi har vetat att det finns ett fint embryo i livmodern, och den totala förtvivlan jag har känt när det har blivit uppenbart att de har dött i mig har varit lika stor alla tre gångerna. Det är svårt att beskriva exakt hur mycket förhoppningar som finns i kroppen när embryot är på plats. När tiden innan har varit kantad av mediciner, ovisshet, slemhinnetjocklek, blodprover och mycket mer. Det är också svårt att beskriva det totala lappkastet av känslor när alla ansträngningar blir ett minus. När jag har bedrivit en hormonell kamp mot/med kroppen under flera veckor och allt kastas omkull. För mig har det blivit fullkomlig mental misär varje gång.

Det är klart att jag hann drömma ännu lite mer om ett fjunigt huvud, bebislukt och total lycka när jag såg ett plus den här gången, men jag skulle nog säga att det är ungefär lika svårt att komma tillbaka efter varje misslyckat försök (men det hade säkert varit annorlunda om vi hunnit längre i graviditeten). Däremot är frustrationen över att kroppen inte kommer igång och att det drar ut ännu mer på tiden, större nu än de tidigare gångerna. Plötsligt vill vi absolut inte se ett plus, när det är allt vi har kämpat för i två år. 
En mental röra.


Kommentarer

Postat av: Karin

Publicerad 2013-10-15 14:00:33

En mental röra är precis vad det är. Spot on! Vi verkar ju ha gått igenom ungefär lika mycket av röran, dock hade jag en väldigt tur med mitt tidiga missfall inser jag nu. När jag läser hur du har det och andra haft det. Jag blödde i tio dagar sedan återhämtade sig kroppen och jag testade negativt efter två veckor.

Hopp, väntan och förtvivlan. Om vartannat.

Väldigt tråkigt att ni inte hinner en behandling innan jul. Men samtidigt är det kanske bra för både kropp och psyke att få lite tid att återhämta sig, så kan ni stå först i kön i januari och förhoppningsvis utvilade och starkare än nu. Fast jag förstår helt och fullt om det inte alls känns som en tröst eller bra idé nu. Väntan är ju så jävla trist! Pepp från mig!

Svar: Det är skönt att vi är fler som går igenom samma sak, även om ingen borde behöva vara med om detta. Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter!
Ett tomt rum

Postat av: Anna

Publicerad 2013-10-15 18:04:03

Du skriver så fint och sätter ord på många av mina känslor också. Det ÄR tungt att resa sig efter ett försök som inte lyckas. Men vi gör det, om och om igen.
Kramar till dig och låt kroppen bli återställd innan du gör en ny behandling för det tär också på en

Svar: Tack för fina ord! Kramar tillbaka
Ett tomt rum

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ett tomt rum

Jag är 31 år och kvinna. Lever med min man och hans sjuårige son som bor hos oss varannan vecka. Såhär ser vår göra-barn-resa ut hittills: September/Oktober 2011: Börjar försöka på egen hand. Inget händer. Oktober/November 2012: Tar kontakt med sjukvården för fertilitetsutredning. Allt går ganska fort och beskedet blir oförklarlig barnlöshet. Januari 2013: IVF nr. 1: 9 ägg, 5 befruktade genom ICSI, 3 klarar sig - ett till mig och två till frysen. Minus. April/maj 2013: Frysåterföring (FET) nr. 1. Ostimulerad cykel. Jag har tydligen ett aggressivt immunförsvar och får Prednisolon (bland annat) under ruvningen. Minus. Augusti 2013: FET nr 2. Stimulerad cykel (Progynon, Lutinus). PLUS den 3/9 2013. Fredagen den 13/9 2013: Missfall i v. 6. September, oktober, november 2013: Jag har konstanta blödningar efter missfallet. Efter många många läkarebesök och ultraljud hittas något som verkar vara en polyp. November 2013: Hysteroskopi under narkos, någon slags polypvävnad tas bort, det visar sig vara något som kommit i samband med den korta graviditeten. Januari 2014: IVF-behandling nr 2 startas, den här gången vid Linnékliniken i Uppsala. Långa protokollet. 20:e Februari 2014: Ägguthämtning. 11 ägg, 10 mogna. Befruktning sker med bladand ICSI och konventionell IVF. 8 blir befruktade. 22:a Februari 2014: Återföring av ett "tiopoängsembryo". Inga stödmediciner förutom Lutinus och Levaxin. Mars 2014: GRAVID

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela