Storken har flugit vilse...

Följ vår resa genom IVF-världen. En värld full av längtan, hormoner, hopp och förtvivlan.

Att brinna upp

Publicerad 2013-09-16 07:27:11 i Allmänt

På väg till jobbet... Jag är totalt slut både fysiskt och psykiskt och känner att jag verkligen skulle ha behövt vara hemma några dagar. Det är tungt att återhämta sig när vardagen samtidigt ska rulla på. Jag har fortfarande rätt ont, särskilt på förmiddagarna, så vi får se hur det går idag.

Igår var jag ut på en promenad. Jag lyssnade på Hannah och Amandas podcast för att styra bort tankarna från allt jobbigt. Ironiskt nog pratade de om ofrivillig barnlöshet, men förutom det handlade det om rädsla för att dåliga saker ska hända och mod att trots det våga leva. Amanda berättade om sin rädsla för döden och hur den ibland hämmar livet. Att våga leva är att våga hoppa utan säkerhetslina. Det kan handla om att våga bli kär utan att lägga band på sig för att vara rädd att bli "för" sårad om det tar slut, eller att starta eget företag trots ovissheten kring inkomst osv. Att leva är att våga hoppa rakt in i elden. Och ibland brinner du upp. Jag är mycket tveksam till om jag verkligen lever just nu, eftersom livet är på paus. Men hoppar in i elden det gör jag/vi hela tiden. Vi har gjort det på egen hand i 12 månader, efter det med läkares hjälp i snart 12 månader till. Vi hoppar hela tiden. Och vi brinner upp.

För ett år sedan på söndag gifte vi oss. Sedan blev det höst och mina krafter tog helt slut. För en vecka sedan såg hösten fantastisk ut i tanken. Nu ser den helt annan ut. Att under lång tid kastas mellan hopp och förtvivlan är inte bara att brinna upp. Det är också att få allt svårare att hitta lågan mellan gångerna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ett tomt rum

Jag är 31 år och kvinna. Lever med min man och hans sjuårige son som bor hos oss varannan vecka. Såhär ser vår göra-barn-resa ut hittills: September/Oktober 2011: Börjar försöka på egen hand. Inget händer. Oktober/November 2012: Tar kontakt med sjukvården för fertilitetsutredning. Allt går ganska fort och beskedet blir oförklarlig barnlöshet. Januari 2013: IVF nr. 1: 9 ägg, 5 befruktade genom ICSI, 3 klarar sig - ett till mig och två till frysen. Minus. April/maj 2013: Frysåterföring (FET) nr. 1. Ostimulerad cykel. Jag har tydligen ett aggressivt immunförsvar och får Prednisolon (bland annat) under ruvningen. Minus. Augusti 2013: FET nr 2. Stimulerad cykel (Progynon, Lutinus). PLUS den 3/9 2013. Fredagen den 13/9 2013: Missfall i v. 6. September, oktober, november 2013: Jag har konstanta blödningar efter missfallet. Efter många många läkarebesök och ultraljud hittas något som verkar vara en polyp. November 2013: Hysteroskopi under narkos, någon slags polypvävnad tas bort, det visar sig vara något som kommit i samband med den korta graviditeten. Januari 2014: IVF-behandling nr 2 startas, den här gången vid Linnékliniken i Uppsala. Långa protokollet. 20:e Februari 2014: Ägguthämtning. 11 ägg, 10 mogna. Befruktning sker med bladand ICSI och konventionell IVF. 8 blir befruktade. 22:a Februari 2014: Återföring av ett "tiopoängsembryo". Inga stödmediciner förutom Lutinus och Levaxin. Mars 2014: GRAVID

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela