Storken har flugit vilse...

Följ vår resa genom IVF-världen. En värld full av längtan, hormoner, hopp och förtvivlan.

Borde ha bitit mig i tungan

Publicerad 2014-02-08 12:21:59 i IVF

Jag skrev för ett par veckor sedan när jag hade blivit förkyld att "bättre nu i alla fall än under sprutperioden". Det borde jag inte ha skrivit, för att låta skrockfull...Jag kurerar just nu min andra dunderförkylning inom loppet av två veckor. Den här varianten är dock värre än den förra, vilket känns surt med tanke på att jag startade med Gonal F igår. Jag ringde sjukhuset innan och frågade om jag trots sjukan kunde köra igång, och de sa ja, men om jag blir sämre i helgen ska jag ringa Linnékliniken för bedömning. Idag är jag dock bättre, som tur är! Igår körde jag alla typer av kurering jag kunde, massa vatten, både varmt och kallt, vädring, tvätt av sängkläder och handdukar, ryggläge och massa sömn. Idag försöker jag ta det väldigt lugnt också och hoppas på att det värsta har passerat. Nu är jag mest täppt, snorig och har lite lätt huvudvärk. Men huvudvärk har jag haft nästan sedan jag startade med Synarelan så den känns inte som det stora problemet. 

Det absolut jobbigaste med behandlingarna är alla orosmoment. Så det kändes lite extra jobbigt att bli förkyld igen just nu. Det här kanske låter jättedumt, men påverkar det äggens utveckling/tillväxt?  Ibland tänker jag att det är extra orättvist att just jag ska behöva gå igenom allt detta. Alltså, ofrivillig barnlöshet önskar jag ingen! Men jag är en orolig själ, och har alltid varit. Så just nu vet min oro inga gränser. Inga gränser alls. Därför känns det som lite extra otur att få kämpa med allt detta. 

Injektionsstarten då...jo, den gick strålande tycker jag. Trots att det var ett år sedan sist kändes det väldigt bekant. Förra året sprutade jag 150 enheter och blev på gränsen till överstimulerad, nu har jag ju högre dos och oroar mig då givetvis för det. Å andra sidan är som sagt första VUL redan på torsdag och detta är en annan metod, så jag måste nog lite på att de har koll på min dos. 

Så skönt att slippa Synarelan nu!

Låt nu äggen frodas! 

Kommentarer

Postat av: Maria

Publicerad 2014-02-08 23:38:22

Jag tänker att en förkylning inte bör påverka äggutvecklingen. Skönt med snabbt vul efter sprutstart. Hoppas dom frodas (lagom!) jag tycker också att du får känna att det är extra orättvist att just du behöver gå igenom detta. Jag känner inte dig, men jag känner lika för mig själv. Man får tycka synd om sig själv sånna här gånger.

Kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ett tomt rum

Jag är 31 år och kvinna. Lever med min man och hans sjuårige son som bor hos oss varannan vecka. Såhär ser vår göra-barn-resa ut hittills: September/Oktober 2011: Börjar försöka på egen hand. Inget händer. Oktober/November 2012: Tar kontakt med sjukvården för fertilitetsutredning. Allt går ganska fort och beskedet blir oförklarlig barnlöshet. Januari 2013: IVF nr. 1: 9 ägg, 5 befruktade genom ICSI, 3 klarar sig - ett till mig och två till frysen. Minus. April/maj 2013: Frysåterföring (FET) nr. 1. Ostimulerad cykel. Jag har tydligen ett aggressivt immunförsvar och får Prednisolon (bland annat) under ruvningen. Minus. Augusti 2013: FET nr 2. Stimulerad cykel (Progynon, Lutinus). PLUS den 3/9 2013. Fredagen den 13/9 2013: Missfall i v. 6. September, oktober, november 2013: Jag har konstanta blödningar efter missfallet. Efter många många läkarebesök och ultraljud hittas något som verkar vara en polyp. November 2013: Hysteroskopi under narkos, någon slags polypvävnad tas bort, det visar sig vara något som kommit i samband med den korta graviditeten. Januari 2014: IVF-behandling nr 2 startas, den här gången vid Linnékliniken i Uppsala. Långa protokollet. 20:e Februari 2014: Ägguthämtning. 11 ägg, 10 mogna. Befruktning sker med bladand ICSI och konventionell IVF. 8 blir befruktade. 22:a Februari 2014: Återföring av ett "tiopoängsembryo". Inga stödmediciner förutom Lutinus och Levaxin. Mars 2014: GRAVID

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela