Storken har flugit vilse...

Följ vår resa genom IVF-världen. En värld full av längtan, hormoner, hopp och förtvivlan.

Det där Googleförbudet

Publicerad 2014-02-25 16:19:58 i IVF

RD 3...hur är det egentligen, det låter ju jättedumt att den fjärde ruvningen fråga vilken ruvardag som egentligen är nr 1? Jag har alltid räknat att dagen då ET sker är RD 0. Jag tänker att idag är embryot 5 dagar, och då bör det stämma att RD är 0 vid ET eftersom det var tre dagar sedan och embryot då var två dagar.

Idag ska alltså Bubblan bli en blastocyst, om den fortfarande utvecklas. Jag hoppas så att det gör ont i hela kroppen. Medan jag vissa stunder nästan gråter för att jag har gett upp. Tack för alla kommentarer och lyckönskningar! 

Det där Googleförbudet går det lite sådär med. Ibland känns det som att jag Googlar bara av "slentrian", egentligen vet jag nog inte riktigt vad jag ska googla på längre, jag har verkligen finkammat området så att säga. 

Jag kommer på mig själv med att tänka mycket på mina tidigare ruvningar. Vad som är lika/olika. Mannen påminde mig igår om att det här är ju en ny omgång, det här är något annat. Och det har han en poäng i. Men det är otroligt svårt att inte jämföra. Och vad jag har förstått så kan även symtom på graviditet skilja sig åt otroligt mycket från gång till gång också. Förra ruvningen när jag var gravid för en stund hade jag väldigt diffusa symtom. Hade jag inte vetat att jag kunde vara gravid och kände efter något så infernaliskt hade jag inte trott att törsten, det lätta illamåendet någon gång ibland och kissnödigheten på nätterna kunde bero på det. Nu hann vi ju aldrig särskilt långt i graviditeten, vilket såklart också spelar in, men vissa verkar ju ha solklara symtom väldigt tidigt. 

Hur som helst, så är det på tok för tidigt för symtom ännu. Men jag känner efter ändå...

Kommentarer

Postat av: Anna

Publicerad 2014-02-26 14:19:15

Hej!
Håller tummarna för dig! Har gjort ett par ivf med bra resultat men ändå inte lyckats få något plus. Har upptäckt att jag har lite förhöjda antikroppar, TPO 52. Orolig att det ställer till det men CvL där jag går vill inte skriva ut prednisol.Såg att du tidigare fått prednisol-hur höga antikroppar hade du och äter du prednisol denna ruvning trots att CvL inte tror på prednisol?
Hälsningar Anna

Svar: Hej! Tack snälla!

Vi gjorde vår första behandling i Falun där de är lite mer Prednisolon-liberala. Det här är vår första behandling vid CvL och den här gången har jag därför inte fått Prednisolon. Jag vet inte vilket värde jag har, bara att läkaren sa i Falun att jag har antikropparna. Däremot äter jag Levaxin, och när jag har försökt undersöka det här med immunförsvar osv, inför vårt byte av klinik förstår jag det som (men jag kan verkligen ha fattat helt fel också) att Levaxinet kan spela in positivt och att Presnisolon egentligen inte har någon bevisad effekt i detta syfte.

Men jag har också, precis som du, oroat mig mycket för att immunsystemet sätter käppar i hjulet för oss, och misslyckas vi den här gången också kommer jag säkert oroa mig ännu mer för det.

Det är så himla svårt när klinikerna "tror" på olika saker och teorier. Hur ska vi som patienter göra för att känna oss lugna liksom?

Lycka till du också! Är ni nöjda med Linné annars?
Ett tomt rum

Postat av: Anna

Publicerad 2014-02-26 16:24:11

Tack för svar!

Vi är nöjda med CvL än så länge men man vill ju så gärna att det ska lyckas. Man blir ju galen när man inte kan få svar på varför det inte funkar...

Vad hade du för TSH när du började med Levaxin? Mitt ligger mellan 1,3-2 när jag har testat och T4 ligger normalt.
Hälsningar Anna

Svar: Jag hade TSH 2,4 första gången jag tog provet, då ville de att jag skulle ta ett till innan de tog beslut om åtgärd, och då var det 3,3 om jag inte minns fel. Med Levaxin har det legat på 0,9 och 1,0 de två gånger jag lämnat prov.

Jag vet som sagt inte riktigt vad man ska tro på i den här karusellen, men när jag frågade CvL om jag inte skulle få Prednisolon sa de att "hade det funnits belägg för det skulle du givetvis få det, men det finns inte bevis". Jag vill lita på dem...i Falun fick jag starta med Prednisolonet morgonen efter ET vid mina två senaste FET vilket känns lite sent med tanke på att blastocyster fäster inom 1-2 dygn, men det kändes ändå tryggt på något sätt...

Jag förstår att det är svårt när svaren uteblir, och det du måste gå igenom för en "dålig skörd"! För oss har det varit lite av en omvänd situation, förutsättningarna har varit toppen varje gång med fina guldembryon, både färska och frysta,och väldigt goda chanser, och ÄNDÅ går det inte! Frustration!
Kämpa på!
Kram
Ett tomt rum

Postat av: Ett tomt rum

Publicerad 2014-02-26 22:34:57

Jag ser nu Anna att jag blandade ihop svar till två kommentarer, så du får bortse från det sista stycket om "dålig skörd". Jag försökte svara på din kommentar igen för att förklara men det gick inte, så jag hoppas du kommer se detta. Det blev ju helt fel. Förlåt mig, tror det är min förvirrade ruvarhjärna som ställer till det!

Postat av: Anonym

Publicerad 2014-02-27 14:58:03

Hej! Jag känner igen mig i det du skriver, mitt googlande fick mig att hamna här idag. :) Jag blev då lite nyfiken på det där med ditt aggressiva immunförsvar. Hur påverkar det och hur vet de att immunförsvaret är aggressivt?
Lycka till med ruvningen, jag ruvar också, rd6 idag för mig :)

Svar: Hej! Välkommen hit!

Det där med immunförsvaret är lite oklart på något sätt-när vi gjorde vår första behandling konstaterades att jag hade "antikroppar". Jag fick inte veta något om det hela direkt, inte vad de hette eller så. Men jag förstod det som att det hade med min sköldkörtel att göra, för jag fick börja med Levaxin. Läkaren förklarade att antikropparna jobbar mot mina egna celler (vilket var en teori jag hade från början om mitt immunförsvar eftersom jag har både IBS och eksem-så kallade autoimmuna sjukdomar). Och att immunförsvaret jobbar mot mina egna celler skulle då kunna göra det svårare att ta emot ett embryo.

Såhär i efterhand har jag förstått att det heter "tyroidea-antikroppar", och jag har vid mina två frysåterföringar förra året fått en form av kortisontabletter för att hämma immunförsvaret. Men de tabletterna har jag inte fått nu eftersom vi har bytt klinik.

Jag har fortfarande inte helt förstått om antikropparna gör det omöjligt att bli gravid på naturlig väg eller om "chansen finns". De har inte hittat någon förklaring till vår barnlöshet.

Från början trodde jag stenhårt på att kortisonet var "vårt enda hopp", men nu vet jag faktiskt inte riktigt vad jag tror. Det jag vet är att allting ser jättebra ut för oss vid varje försök, men vi lyckas ändå inte. Förra FET lyckades vi i och för sig, men lyckan var mycket kortvarig. Det är verkligen svårt att "slå sig fram" hos läkare med teorier man själv har, ibland tror jag att jag gör bäst i att försöka "åka med" lite bara....å andra sidan är vill man inte misslyckas utan att ha gjort absolut allt som står i ens makt för att lyckas....

Vad spännande att vi är så nära varandra i ruvningen, lycka till! Idag har jag en dag då jag redan har gett upp :(.
Ett tomt rum

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ett tomt rum

Jag är 31 år och kvinna. Lever med min man och hans sjuårige son som bor hos oss varannan vecka. Såhär ser vår göra-barn-resa ut hittills: September/Oktober 2011: Börjar försöka på egen hand. Inget händer. Oktober/November 2012: Tar kontakt med sjukvården för fertilitetsutredning. Allt går ganska fort och beskedet blir oförklarlig barnlöshet. Januari 2013: IVF nr. 1: 9 ägg, 5 befruktade genom ICSI, 3 klarar sig - ett till mig och två till frysen. Minus. April/maj 2013: Frysåterföring (FET) nr. 1. Ostimulerad cykel. Jag har tydligen ett aggressivt immunförsvar och får Prednisolon (bland annat) under ruvningen. Minus. Augusti 2013: FET nr 2. Stimulerad cykel (Progynon, Lutinus). PLUS den 3/9 2013. Fredagen den 13/9 2013: Missfall i v. 6. September, oktober, november 2013: Jag har konstanta blödningar efter missfallet. Efter många många läkarebesök och ultraljud hittas något som verkar vara en polyp. November 2013: Hysteroskopi under narkos, någon slags polypvävnad tas bort, det visar sig vara något som kommit i samband med den korta graviditeten. Januari 2014: IVF-behandling nr 2 startas, den här gången vid Linnékliniken i Uppsala. Långa protokollet. 20:e Februari 2014: Ägguthämtning. 11 ägg, 10 mogna. Befruktning sker med bladand ICSI och konventionell IVF. 8 blir befruktade. 22:a Februari 2014: Återföring av ett "tiopoängsembryo". Inga stödmediciner förutom Lutinus och Levaxin. Mars 2014: GRAVID

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela