Storken har flugit vilse...

Följ vår resa genom IVF-världen. En värld full av längtan, hormoner, hopp och förtvivlan.

Några bra svar

Publicerad 2014-02-06 15:50:52 i IVF

Idag hade jag telefontid med en läkare från mitt hemsjukhus. Jag fick bättre förklaringar! 

På min fråga om Prednisolon förklarade hon att det egentligen inte finns studier som stödjer att det skulle ha effekt, och det är inte rutinen om man inte har haft tre missfall, men hon sa att om det känns bättre att få det som stödmedicin i samband med återföring kan hon skriva ut det till mig. Hon förstod våra funderingar när vi bara fick ett "nej" utan någon förklaring. Samma sak gällde också Trombyl, om jag vill så kan hon skriva ut det. Progynon används inte i samband med färskåterföringar sa hon. Jag köper hennes resonemang.

Sedan kom vi till AMH-frågan. Hon förklarade att 0.8 och under är inte så bra, men att värden mellan 1-4 är helt normalt. Värden över 5 är ofta tecken på PCOS. Så, hon tyckte att 2 var ett bra värde och att jag inte skulle oroa mig för det. 

Tänk vad mycket bättre det känns så fort någon tar sig tid att prata och förklara. Jag känner mig mycket lugnare och framför allt gladare. Nu ska vi "bara" besluta vilken väg vi ska gå...med eller utan mediciner. Läkaren tillade också att det, givetvis, är bäst med så lite mediciner som möjligt. Jag har inte tänkt klart kring detta, och jag och mannen har inte pratat ihop oss heller, men nu känner jag mig lite hoppfull igen. 

Och apropå hoppfull, så har blödningen kommit idag. Imorgon bitti sprayar jag mina sista puffar och imorgon kväll startar jag med injektioner. Gonal F, 187,5 enheter. På torsdag den 13/2 är det dags för första VUL och blodprov. Det känns som att det gick väldigt fort hux flux, jag minns det som att det tog mycket längre tid till första VUL:et förra behandlingen. Men det är ju en annan metod den här gången förstås. Det bästa med det hela är att jag snart slipper sprayen! Tack för det!


Kommentarer

Postat av: Karin

Publicerad 2014-02-06 20:33:59

Vad skönt med lite vettiga svar, och tryggt att hon kan skriva ut medicin om ni vill. Pepp & kram!

Postat av: Annika

Publicerad 2014-02-08 19:25:44

Hallåj, har läst ikapp nu och blir så ledsen för din skull. Låter inte alls som det bemötande jag fick på kliniken, ändå vore det ju märkligt om de behandlade landstingspatienterna annorlunda (vi betalade allt själva eftersom jag är 40 år). Självklart är det inte OK, om jag var du skulle jag skriva ett mejl till deras infoadress och förklara er situation från scratch - om du tycker det är värt det alltså.

Min första kontakt med ivf blev också en skräckupplevelse - jag ringde en av klinikens samarbetsläkare i Stockholm och fick prata med sköterskan där. När vi pratade timing av behandling och jag frågade om det var OK att åka till New York i anslutning till behandlingen började hon prata om att "tänk om du får en störtblödning på 10 000 meters höjd. Inte så kul" - att någon börjar prata om missfall i första kontakten med någon som desperat vill testa ivf är kanske inte så pedagogiskt, och även helt onödigt. Vi valde att ta omvägen och ha alla kontakter i Uppsala, och på vårt första besök frågade läkaren om vi skulle åka någonstans under hösten. När jag sa att vi skulle till New York två veckor efter återföringen sa hon bara "Jamen det blir ju perfekt". Så olika det kan bli, som sagt. Och visst, min mens kom så fort vi kom fram till hotellet, men något missfall var det inte fråga om, och det var ganska skönt att vara på tu man hand i New York de där dagarna innan man orkar ladda om och hoppas på en ny ägglossning.

Om ni känner er mer bekväma i Falun så tycker jag ni gör helt rätt i att vända er dit privat. Hoppas du inte känner att du måste gilla Linne bara för att jag älskar dem. Din upplevelse är din egen, och bara du vet vad som känns rätt för dig och din man.

Vill bara säga en sista sak. Jag blev gravid på vår första FET i oktober. Jag skriver i en privat ivf-blogg som numera är en gravidblogg. Skulle gärna bjuda in dig att läsa den men tror samtidigt inte att det är det du behöver nu. Ville bara förklara det så att du inte tror att jag bara snyltläser på din blogg. Vill du läsa så hojta, men som sagt har jag full förståelse för att du är någon helt annan stans.

Stor kram och lycka till med sprutorna. /Annika

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ett tomt rum

Jag är 31 år och kvinna. Lever med min man och hans sjuårige son som bor hos oss varannan vecka. Såhär ser vår göra-barn-resa ut hittills: September/Oktober 2011: Börjar försöka på egen hand. Inget händer. Oktober/November 2012: Tar kontakt med sjukvården för fertilitetsutredning. Allt går ganska fort och beskedet blir oförklarlig barnlöshet. Januari 2013: IVF nr. 1: 9 ägg, 5 befruktade genom ICSI, 3 klarar sig - ett till mig och två till frysen. Minus. April/maj 2013: Frysåterföring (FET) nr. 1. Ostimulerad cykel. Jag har tydligen ett aggressivt immunförsvar och får Prednisolon (bland annat) under ruvningen. Minus. Augusti 2013: FET nr 2. Stimulerad cykel (Progynon, Lutinus). PLUS den 3/9 2013. Fredagen den 13/9 2013: Missfall i v. 6. September, oktober, november 2013: Jag har konstanta blödningar efter missfallet. Efter många många läkarebesök och ultraljud hittas något som verkar vara en polyp. November 2013: Hysteroskopi under narkos, någon slags polypvävnad tas bort, det visar sig vara något som kommit i samband med den korta graviditeten. Januari 2014: IVF-behandling nr 2 startas, den här gången vid Linnékliniken i Uppsala. Långa protokollet. 20:e Februari 2014: Ägguthämtning. 11 ägg, 10 mogna. Befruktning sker med bladand ICSI och konventionell IVF. 8 blir befruktade. 22:a Februari 2014: Återföring av ett "tiopoängsembryo". Inga stödmediciner förutom Lutinus och Levaxin. Mars 2014: GRAVID

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela