Storken har flugit vilse...

Följ vår resa genom IVF-världen. En värld full av längtan, hormoner, hopp och förtvivlan.

Snart spraystart

Publicerad 2014-01-21 20:43:10 i IVF

Nu har vi fått besked om att starta IVF #2 på lördag, den 25:e. Vi blev förvånade att det gick så snabbt trots "försvunnen" remiss. Hur som helst, så laddar vi nu...Eller...det kan vara så att det är mest jag som laddar...Det är verkligen en sjuk situation, där jag på ett sätt inget hellre vill eftersom det kan hjälpa oss, men på ett sätt vill jag bara lägga benen på ryggen och springa iväg från alla mediciner. Den här gången är mina förhoppningar mindre än förra året vid den här tiden när vi inte visste vad som väntade. Det är mest sannolikt det som gör att det känns betydligt mycket jobbigare den här gången. 

Hur som helst, så ska jag spraya med Synarela den här gången, förra gången hade jag Suprecur. Är det någon av er som har erfarenhet av att byta på detta sätt? En fördel verkar dock vara att jag bara behöver spraya 2 ggr per dygn istället för som tidigare 3 ggr. Skönt! Förra gången ställde jag klockan varje dag på 6.00, 14.00 och 22.00. Att använda Synarela kommer att innebära att jag slipper spraya lika tidigt på morgonen. På vardagar spelar det ingen roll, däremot kan det vara skönt att kunna sova lite längre på helgerna. Jag har inte fått fullständiga instruktioner ännu, de skulle tydligen komma på posten sa sköterskan i torsdags...ännu har de inte kommit, men jag hoppas på imorgon. 

Jag funderar en del kring taktiken för denna behandling. Taktiken för att hantera vardagen, och livet över huvud taget. Jag tänker ungefär så här:
1. Jag ska vara lite snällare mot mig själv den här gången. Snällare på så sätt att jag ska försöka tänka på att det är okej att ta en dag i sängen om det behövs. Om huvudvärken tar kål på mig, eller om det har varit en vakennatt med massor av tankar. Det är okej att inte försöka vara hård och stark och köra på. Det är jag inte innerst inne, så varför lura både mig själv och andra? 

2. Jag ska tillåta mig att vara en "jobbig" patient. Förra året innebar trots allt framsteg eftersom jag faktiskt för en kort stund var gravid, så att nu byta klinik innebär en del oro och frågor. De frågorna ska jag ställa, istället för att grubbla i min ensamhet och må dåligt. Jag ska försöka tillåta mig själv att framföra mina önskemål.  

3. Jag ska ta hand om mig själv bättre än förra gången. Motion funkar bäst för att skingra tankar, så jag ska tvinga både mig själv och mannen att tvinga mig ut i friska luften när oron blir som värst. Jag vet att det hjälper, och trots att jag har svårt att ta initiativet när livet känns som jobbigast är det vad jag mår bäst av. Jag inleder också nedregleringen med att gå på en ansiktsbehandling nästa vecka, vilket verkligen känns lyxigt och ett sätt att peppa mig själv lite extra. 

Hur ser det ut nu, trots att jag läser bloggarna ni har som kommenterar har jag inte stenkoll, är det någon som sprayar samtidigt som mig?

Kommentarer

Postat av: J

Publicerad 2014-01-22 09:39:54

Jag har precis samma taktik som du fast lägg till akupunktur och massage för avslappning. =) Och minus ansiktsbehandlingen. Men du har så rätt, man är mer skör nu och man vet att tankarna behöver läggas på andra ställen så ofta som möjligt under en behandling. Så promenader, vovve, akupunktur, massage, bio, namngivningscermoni för en väns barn och mycket annat står på min lista de kommande veckorna för att slippa tänka. Har du några andra grejer inbokade? Kanske borde man köpa hem några riktigt bra böcker också? Hmm.. fler tips? =)

Svar: Jag har några aktiviteter bokade, lite umgänge med vänner och så. Lyssna på poddar är förresten en bra grej, bra för att bryta tankar. :)
Ett tomt rum

Postat av: frideborgs

Publicerad 2014-01-22 17:35:27

Det låter som en bra taktik tycker jag, massa pepp nu!

Svar: Tack :)!
Ett tomt rum

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ett tomt rum

Jag är 31 år och kvinna. Lever med min man och hans sjuårige son som bor hos oss varannan vecka. Såhär ser vår göra-barn-resa ut hittills: September/Oktober 2011: Börjar försöka på egen hand. Inget händer. Oktober/November 2012: Tar kontakt med sjukvården för fertilitetsutredning. Allt går ganska fort och beskedet blir oförklarlig barnlöshet. Januari 2013: IVF nr. 1: 9 ägg, 5 befruktade genom ICSI, 3 klarar sig - ett till mig och två till frysen. Minus. April/maj 2013: Frysåterföring (FET) nr. 1. Ostimulerad cykel. Jag har tydligen ett aggressivt immunförsvar och får Prednisolon (bland annat) under ruvningen. Minus. Augusti 2013: FET nr 2. Stimulerad cykel (Progynon, Lutinus). PLUS den 3/9 2013. Fredagen den 13/9 2013: Missfall i v. 6. September, oktober, november 2013: Jag har konstanta blödningar efter missfallet. Efter många många läkarebesök och ultraljud hittas något som verkar vara en polyp. November 2013: Hysteroskopi under narkos, någon slags polypvävnad tas bort, det visar sig vara något som kommit i samband med den korta graviditeten. Januari 2014: IVF-behandling nr 2 startas, den här gången vid Linnékliniken i Uppsala. Långa protokollet. 20:e Februari 2014: Ägguthämtning. 11 ägg, 10 mogna. Befruktning sker med bladand ICSI och konventionell IVF. 8 blir befruktade. 22:a Februari 2014: Återföring av ett "tiopoängsembryo". Inga stödmediciner förutom Lutinus och Levaxin. Mars 2014: GRAVID

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela