Storken har flugit vilse...

Följ vår resa genom IVF-världen. En värld full av längtan, hormoner, hopp och förtvivlan.

Vecka 16 (15+0)

Publicerad 2014-05-22 08:00:04 i Allmänt

Ny vecka idag och jag känner mig lite låg. Åh vad jag önskar att jag kunde njuta av detta. Det känns som ett sånt slöseri att bara vilja att tiden ska gå när jag har längtat efter det här så länge. Jag vill inte gå och oroa mig och sedan "vakna upp" och inse att hela graviditeten har passerat. Ibland får jag liksom lyckorus. Då kan jag börja gråta för att jag är så himla glad, det kan faktiskt bli så att jag kommer att bli mamma! Nästa stund funderar jag på om Bubblan lever. 

Jag borde njuta av att jag mår bra. Istället är det just det som oroar mig nästan mest fortfarande-hur kan jag inte känna NÅNTING, kan det verkligen stå rätt till då? Människor i min närhet verkar tycka att nu är det "lugnt" nu när vi har passerat vecka 12. Jag känner inte alls så. Inte alls...och det gör att jag känner mig ganska ensam just nu.

Jag går och lägger mig ganska tidigt om kvällarna. Dels för att jag tycker om att vakna utvilad och är lite mer kvällstrött nu än annars, dels för att det ska bli en ny dag och tiden ska gå. Ibland försöker jag vara uppe lite längre, men det slutar med att jag somnar i soffan. Mannen och jag har liksom olika dygnsrytmer och det känns trist. Jag tror vi har gått och lagt oss samtidigt ett par kvällar den senaste månaden. Jag känner mig lite ensam hemma också. Igår framförde jag min åsikt om att jag tycker det är tråkigt att vi säger godnatt framför tv:n nästan jämt. Det gick inte så bra utan slutade med att vi blev osams. Även om vi inte skildes som ovänner imorse tror jag det är därför jag känner mig lite extra deppig idag. 

Nu väntar en späckad dag på jobbet, vilket inte gör att det känns bättre direkt...men jag hoppas att dagen slutar bättre än den börjar! 

Kram på er! 

Kommentarer

Postat av: Pysslan

Publicerad 2014-05-22 22:15:07

Hej!
Jag har följt din blogg mycket under förra året och har nu inte varit inne på länge.. så jag måste nu säga STORT GRATTIS till graviditeten!!!!!!!

Jag har själv gjort flertalet IVF och på det som jag bestämt var mitt sista försök tog det sig äntligen och jag är nu gravid i v.29!! Precis som du har jag haft stor oro under graviditeten, speciellt de första 15 veckorna och har haft lite komplikationer på vägen. Har varit/är stamkund på KK-akuten, vårdcentralen och ringt ner barnmorskan. Vi har tagit det väldigt lugnt med förberedelser / inköp men nu närmar sig föräldrakurser, ansökan om föräldrapenning osv så jag börjar tro att det kanske blir en liten iaf!

För mig lättade oron något när jag började känna bebisens rörelser i magen - då fick jag liksom ett kvitto på att den levde varje dag och var stark. Sedan om det var någon dag då den inte rörde sig så mycket kom ju oron igen.. men jag har lärt mig att den har lugna och livliga perioder om vartannat. Hoppas att du snart känner lugnande sparkar och sprattel!

En sak som jag började med kring v.20 är att när jag är mycket orolig "tvingar" jag mig själv att köpa någon liten sak till bebisen.. eller iaf välja ut t.ex vilken spjälsäng vi ska ha. Detta för att liksom bestämma mig att jag ska få njuta lite av bebisförberedelser och intala mig att det faktiskt kommer en liten. Skiter det sig blir jag nog lika ledsen oavsett om jag har några bodys och en skallra i garderoben.. jobbigare om man har ett helt färdiginrett rum med massor dyra möbler tänker jag. Men lite småsaker "unnar jag mig".

Tyckte det var intressant att läsa om att ni blev osams om sänggåendet. Det har nämligen vi också varit en hel del..

I alla fall: jag önskar att du ska kunna njuta så mycket som möjligt av graviditeten och håller tummarna för att allt ska gå vägen för er!!

Kramar










Svar: Hej och tack :)! Vad skönt att höra att vi är fler oroliga själar! Och vad skönt att höra att det snart är dags för dig!

Jag känner mig så otacksam för att jag inte kan njuta av det hela, det är trots allt just graviditet som har varit målet under så lång tid. Men nu har ju målet flyttats fram till en bebis, och det är nog tanken på vilket djupt svart hål jag skulle rasa ner i om det inte går vägen som gör att jag oroar mig för ALLT.

Tack för bra tips och pepp, det värmer!
Ett tomt rum

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ett tomt rum

Jag är 31 år och kvinna. Lever med min man och hans sjuårige son som bor hos oss varannan vecka. Såhär ser vår göra-barn-resa ut hittills: September/Oktober 2011: Börjar försöka på egen hand. Inget händer. Oktober/November 2012: Tar kontakt med sjukvården för fertilitetsutredning. Allt går ganska fort och beskedet blir oförklarlig barnlöshet. Januari 2013: IVF nr. 1: 9 ägg, 5 befruktade genom ICSI, 3 klarar sig - ett till mig och två till frysen. Minus. April/maj 2013: Frysåterföring (FET) nr. 1. Ostimulerad cykel. Jag har tydligen ett aggressivt immunförsvar och får Prednisolon (bland annat) under ruvningen. Minus. Augusti 2013: FET nr 2. Stimulerad cykel (Progynon, Lutinus). PLUS den 3/9 2013. Fredagen den 13/9 2013: Missfall i v. 6. September, oktober, november 2013: Jag har konstanta blödningar efter missfallet. Efter många många läkarebesök och ultraljud hittas något som verkar vara en polyp. November 2013: Hysteroskopi under narkos, någon slags polypvävnad tas bort, det visar sig vara något som kommit i samband med den korta graviditeten. Januari 2014: IVF-behandling nr 2 startas, den här gången vid Linnékliniken i Uppsala. Långa protokollet. 20:e Februari 2014: Ägguthämtning. 11 ägg, 10 mogna. Befruktning sker med bladand ICSI och konventionell IVF. 8 blir befruktade. 22:a Februari 2014: Återföring av ett "tiopoängsembryo". Inga stödmediciner förutom Lutinus och Levaxin. Mars 2014: GRAVID

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela