Storken har flugit vilse...

Följ vår resa genom IVF-världen. En värld full av längtan, hormoner, hopp och förtvivlan.

Skeptisk

Publicerad 2015-04-14 16:02:11 i Allmänt

Igår ringde läkaren. Jag berättade som jag har upplevt det, att jag är bättre men när jag har mens känner jag mig helt förstörd. Hon visste fortfarande inte vad det kan vara, kanske är det helt enkelt så att mitt underliv inte klarade av ett "trauma" som en förlossning är, och att det är den enda förklaring som finns. I vilket fall, så tyckte hon att jag skulle prova en medicin som heter Saroten. Det är egentligen ett antidepressivt läkemedel men i lägre doser används det mot nervsmärta. Och eftersom klåda och smärta (tydligen) är väldigt närbesläktade var det hennes tips. Sedan började hon prata om biverkningar...trötthet, dåsighet...hon sa "stå ut, det värsta är i början" och "om det blir så att du blir så trött att du ramlar omkull, snubblar eller på andra sätt inte kan ta hand om ditt barn ska du givetvis sluta ta tabletterna"...det gör mig faktiskt väldigt skeptisk...men mer om det senare! Hon tyckte också att det kunde vara idé att glesa ut mina blödningar eftersom det är då det är jobbigast, så hon skrev ut p-piller som hon tyckte jag skulle äta två kartor i sträck innan jag släpper ut mensen. 

Så...nu har jag funderat...och pratat med mannen... Och det här med Saroten känns sådär...jag funderar på att ringa imorgon och fråga om jag inte kan få börja i andra änden, alltså se hur det blir efter någon månad med p-piller och om det inte leder till nämnvärd bättring prova Saroten i sista hand...jag vill inte att sex veckor (vilket tydligen är tiden det tar innan biverkningar släpper och effekt visar sig) ska passera i dåsighet, jag vill ha varenda minut med Alvida. Och eftersom jag har fått några fler bra dagar kommer jag göra allting sämre för en tid om jag börjar med tabletterna...jag är medveten om att jag tänker kortsiktigt, men jag vill tro att eftersom det faktiskt har känts precis som vanligt vissa dagar kommer det att fortsätta bli bättre utan medicin...äh, det kanske är helt fel tänkt, men jag kände mig skeptisk och feg.

Jag har aldrig haft några direkta sjukdomar som inte haft någon förklaring, eller, jag har aldrig varit med om en så symptomatisk behandling som denna, det känns läskigt på något vis. Och jag har svårt för att inte förstå mig på kroppen...

Under de senaste veckorna har jag "övat" underlivet på beröring genom att smörja "ordentligt" och faktiskt känna efter både inuti och utanpå- det gör oftast inte ont. I början vågade jag knappt smörja in mig eftersom smärtan på något sätt etsat sig fast i minnet. Men nu går det bättre, och det gör att jag är lite mer hoppfull. Jag tror att min rädsla och smärtminne också har gjort det hela ännu värre. 

Kommentarer

Postat av: Kommer du ihåg mig som skrev om östrogenbrist. Mina symptom kom tillbaka och jag sökte gynekologen igen. De tog en biopsi på mig och jag fick svar någon månad senare att jag har lichen sclerosus. Nu en månad senare med stark kortisonsalva har jag fått li

Publicerad 2015-04-14 20:49:52

Kommer du ihåg mig som skrev om östrogenbrist. Mina symptom kom tillbaka och jag sökte gynekologen igen. De tog en biopsi på mig och jag fick svar någon månad senare att jag har lichen sclerosus. Nu en månad senare med stark kortisonsalva har jag fått livet tillbaka. Även om jag fått en kronisk sjukdom så har jag fått en förklaring. Antagligen har jag haft det i flera år för jag har tidigare sökt flera gånger för obehagskänsla och typ fått en antibiotikabehandling. Kan du inte fråga om de kan ta en biopsi?

Saroten skulle jag inte ta i första taget, man blir jättetrött av det (är sjuksköterska och har haft många patienter med det).

Hoppas du blir bättre snart! Stor kram

Svar: Ja, visst kommer jag ihåg! Åh, vad bra att du fått svar! Såklart tråkigt med en kronisk sjukdom, men ibland ger ju en förklaring någon slags lättnad också. Jag ska ringa och prata med gyn återigen, jag behöver samla lite kraft först bara :)! Tack för att du delar med dig!
Kram!
Ett tomt rum

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ett tomt rum

Jag är 31 år och kvinna. Lever med min man och hans sjuårige son som bor hos oss varannan vecka. Såhär ser vår göra-barn-resa ut hittills: September/Oktober 2011: Börjar försöka på egen hand. Inget händer. Oktober/November 2012: Tar kontakt med sjukvården för fertilitetsutredning. Allt går ganska fort och beskedet blir oförklarlig barnlöshet. Januari 2013: IVF nr. 1: 9 ägg, 5 befruktade genom ICSI, 3 klarar sig - ett till mig och två till frysen. Minus. April/maj 2013: Frysåterföring (FET) nr. 1. Ostimulerad cykel. Jag har tydligen ett aggressivt immunförsvar och får Prednisolon (bland annat) under ruvningen. Minus. Augusti 2013: FET nr 2. Stimulerad cykel (Progynon, Lutinus). PLUS den 3/9 2013. Fredagen den 13/9 2013: Missfall i v. 6. September, oktober, november 2013: Jag har konstanta blödningar efter missfallet. Efter många många läkarebesök och ultraljud hittas något som verkar vara en polyp. November 2013: Hysteroskopi under narkos, någon slags polypvävnad tas bort, det visar sig vara något som kommit i samband med den korta graviditeten. Januari 2014: IVF-behandling nr 2 startas, den här gången vid Linnékliniken i Uppsala. Långa protokollet. 20:e Februari 2014: Ägguthämtning. 11 ägg, 10 mogna. Befruktning sker med bladand ICSI och konventionell IVF. 8 blir befruktade. 22:a Februari 2014: Återföring av ett "tiopoängsembryo". Inga stödmediciner förutom Lutinus och Levaxin. Mars 2014: GRAVID

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela