Storken har flugit vilse...

Följ vår resa genom IVF-världen. En värld full av längtan, hormoner, hopp och förtvivlan.

Mer underliv

Publicerad 2015-02-04 18:55:39 i Allmänt

Ja, vad ska man säga mer än att mitt underliv verkar klara en förlossning rätt dåligt. Idag har jag varit på mitt tredje gynbesök. Jag har fortfarande klåda, sveda och stickningar trots att jag ätit Diflucan i flera veckor nu. I morse bröt jag ihop och konstaterade att jag orkar inte vara vaken på nätterna på grund av ett kliande underliv och sedan försöka vara en bra mamma under dagen. Vissa dagar är det så att jag vill krypa ur kläderna när klådan kommer. Som tur är har i alla fall smärtan från "slemhinnetråden" försvunnit nu tack och lov. 

Läkaren jag träffade idag förstod att jag hade besvär när han tog sig en titt, men visste inte riktigt vad det kan vara. Han tog en svampodling för att se om jag drabbats av någon resistent variant, men i övrigt kunde han inte göra så mycket. Jag fortsätter med Diflucan och smörjer med Cortimyk tills odlingssvaret kommer, och är det inte svamp ska han remittera mig till "vulvamottagningen" (kul namn) som tydligen inriktar sig på såna här oklara åkommor. Personligen tror jag att det är eksem jag har fått, men vi får väl se framöver vad domen blir. 

Jag har även haft skavkänsla och känsla av att en boll kommer ut ur underlivet så jag bad honom titta på det också. Försvagade slidväggar både fram och bak. Toppen! Det känns sådär, även om han sa att tiden och knipövningar säkert kommer göra susen så känner jag mig lite som en tant. Framfall...men jag förstår att det är vanligt att få denna typ av problem, även om det kanske är vanligare när man fött fler barn. 

Det känns jobbigt att jag är ur balans. Jag tränar mammamage-övningar och promenerar för att komma tillbaka så smått, men jag längtar efter att träna på riktigt. Just nu känns det dock så obehagligt i underlivet att jag nog inte vågar träna "ordentligt". Det är tråkigt, för resten av kroppen är "taggad" och har återhämtat sig över förväntan hittills. 
Ni som läser här och har fått barn, hur mådde ni i kroppen tre månader efter förlossningen, och hur tänkte ni med träning? 


Kommentarer

Postat av: E

Publicerad 2015-02-04 20:30:25

Har följt dig ett tag då jag var gravid och fick en liten pojk 1 vecka efter dig. Grattis till er! så underbart att ni fick er lilla plutt tillslut efter allt kämpande! Vill bara tipsa om Aco intim care cleansing oil. Jag använder den och smörjer rikligt med efter dusch och tvättar inte av den sen. Kanske har du blivit så uttorkad och fått eksem av svampkrämen du smörjer med. Hoppas du slipper den där klådan, det låter ju fruktansvärt jobbigt. Det är påfrestande ändå att vara mamma med sömnlöshet så problem med underlivet ska du verkligen inte behöva bekymra dig över.

Svar: Å, tack och grattis till dig också :). Tack för tipset, jag brukar använda olivolja innan duschen men ska absolut prova även efter. Jag har gått och sneglat på aco-seriens intimkräm också och tänkt att den kanske skulle vara behaglig. Ja, trots att det kan tyckas som ett "värdsligt problem" är det verkligen skitjobbigt när det inte blir någon bättring.
Ett tomt rum

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-02-05 17:33:59

Jaa du, jag började simträna ungefär då, så jag tror att den kändes ok. Men underlivet var ju fortfarande skört och är det fortfarande, efter sju månader. Dock lite bättre tror jag. Vi har haft sex och det funkade fint. Jag är dock också fortfaaande orolig över allt som buktar ut och tror mig även känna livmodertappen så jag ska boka en tid hos min gynekolog. Får uppdatera min blogg om detta när det är gjort. Har förresten skrivit om våra senaste tre månader precis, om du vill läsa.

Det låter sjukt jobbigt det där med klådan, hoppas du får hjälp snart. Insistera på att komma till en riktig expert och nöj dig inte förrän du blir bättre. Tror det är lätt att bara tiga och lida när man har en liten bebis att ta hand om...

Kram! Annika

Svar: Då ska jag genast läsa vad ni har haft för er :).

Jag är väldigt förvånad över hur lite det pratas om framfall/buktande slidväggar när det verkar vara så vanligt. Jag har typ gått och trott att det var bara äldre kvinnor som fick det :/. Tills jag själv hade en boll mellan benen ;).

Ja, bara jag får bukt med klådan kommer jag ha kraft att ta tag i träningen ordentligt. Skönt att höra att sex funkar, jag har inte ens vågat tänka tanken, vågar knappt torka mig vid toabesök för att det har varit så irriterat....men hoppas på bättring :).
Kram till dig!
Ett tomt rum

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-02-05 21:01:36

Jag tänker direkt att det kan bero på östrogenbrist. Även om du inte ammar så kanske det kan hänga kvar?! Fråga om det. Jag har också problem med klåda och sköra slemhinnor och min son är ett år. Jag blir tokig och sex skulle inte kunna gå. Jag har precis slutat amma. Läkaren tog svampodling på mig som inte visade något och fick lokalt östrogen som faktiskt hjälpte. Hoppas det blir bättre snart! Hälsningar Julia

Svar: Tack för tipset, det ska jag kolla upp! Skönt att du är bättre, det ger mig hopp :)!
Ett tomt rum

Postat av: Kerstin

Publicerad 2015-02-12 18:16:59

Låter som östrogen brist! Se till att de undersöker dig ordentligt , jobbigt :/ finns en tvättkräm som är mjuk och parfymfritt typ som lotion att använda vid tvätt, aco har en kylande effekt på sin kräm som man kan använda ( blir lite lätt kylt och mjukt) tips! Du kan också blivit allergisk mot toalettpapper. Det har jag råkat ut för, nu använder jag bara Lambi och mjukt och papper som inte är återvunnit

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ett tomt rum

Jag är 31 år och kvinna. Lever med min man och hans sjuårige son som bor hos oss varannan vecka. Såhär ser vår göra-barn-resa ut hittills: September/Oktober 2011: Börjar försöka på egen hand. Inget händer. Oktober/November 2012: Tar kontakt med sjukvården för fertilitetsutredning. Allt går ganska fort och beskedet blir oförklarlig barnlöshet. Januari 2013: IVF nr. 1: 9 ägg, 5 befruktade genom ICSI, 3 klarar sig - ett till mig och två till frysen. Minus. April/maj 2013: Frysåterföring (FET) nr. 1. Ostimulerad cykel. Jag har tydligen ett aggressivt immunförsvar och får Prednisolon (bland annat) under ruvningen. Minus. Augusti 2013: FET nr 2. Stimulerad cykel (Progynon, Lutinus). PLUS den 3/9 2013. Fredagen den 13/9 2013: Missfall i v. 6. September, oktober, november 2013: Jag har konstanta blödningar efter missfallet. Efter många många läkarebesök och ultraljud hittas något som verkar vara en polyp. November 2013: Hysteroskopi under narkos, någon slags polypvävnad tas bort, det visar sig vara något som kommit i samband med den korta graviditeten. Januari 2014: IVF-behandling nr 2 startas, den här gången vid Linnékliniken i Uppsala. Långa protokollet. 20:e Februari 2014: Ägguthämtning. 11 ägg, 10 mogna. Befruktning sker med bladand ICSI och konventionell IVF. 8 blir befruktade. 22:a Februari 2014: Återföring av ett "tiopoängsembryo". Inga stödmediciner förutom Lutinus och Levaxin. Mars 2014: GRAVID

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela