Storken har flugit vilse...

Följ vår resa genom IVF-världen. En värld full av längtan, hormoner, hopp och förtvivlan.

Post läkarbesök

Publicerad 2015-03-02 15:13:02 i Allmänt

Har varit till läkaren nu. Hon var först ganska frustrerad över att sköterskan bokat in mig när hon hade bakjour och inledde med att förklara att hon minsann hade andra arbetsuppgifter och kunde behöva gå när som helst. Jag nickade och sa "jag förstår", och tänkte för mig själv att "jag sitter väl kvar här tills du kommer tillbaka i så fall, om det så tar ett dygn". Hon mjuknade sedan i alla fall, och tog mig på största allvar. Ingen allvarlig sjukdom, det var det bästa svaret. Vad sedan mina besvär beror på är inte helt klart, men teorin är eksem i någon form (jag har känd atopisk hud sedan tidigare, har mycket eksem på händerna). Så nu är ordinationen stark kortisonkräm, starkare bedövningssalva, antihistamin för att lindra klåda och bli trött så att jag får sova, samt mjukgörande i form av Decubal. Hon trodde absolut att jag skulle kunna bli helt återställd. Östrogenbrist trodde hon inte på eftersom jag har haft tre menstruationer. Jag funderade även över en "plupp" som har dykt upp i slidöppningen och fick svaret att det är granulationsvävnad, alltså en slemhinnegrej som har kommit när underlivet läkt efter förlossningen och efter att de tog bort "slemhinnetråden". Om den ger besvär framöver var det inga problem att ta bort den, men just nu när jag har så mycket andra besvär tyckte hon att den satt bäst kvar. Och det tycker nog jag också, jag tror inte att den orsakar några besvär (har ju inte "provkört" den ännu, men den gör inte ont som det är nu) så vi får se framöver. 

Om sex veckor ska vi höras av läkaren och jag för att se hur det har gått. Det känns skönt att det finns en plan nu, jag känner mig nöjd med besöket och hoppas på att den här behandlingen hjälper. Håll tummarna ni också! 

Kommentarer

Postat av: Annika

Publicerad 2015-03-09 10:27:27

Skönt att du har varit hos läkaren! Har grejorna du fick hjälpt något än så länge?

Jag känner verkligen med dig, fy fan alltså för underlivsbesvär, det är så himla speciellt. Syns inte, går inte att prata om på bussen (som man kan göra om ryggskott etc), och är ju så tätt ihopkopplat med ens person, känslor, närhetsbehov osv att det känns trippelt för jäkligt om det krånglar. HÅller verkligen tummarna för att det går över, och du KOMMER att ha sex igen! Promise! (och när du har det måste du höra av dig, haha!)
kram

Svar: Ja, nu har jag under en vecka kört med bedövning, mjukgörande, kortison och allergitablett till natten och det känns bättre. Det blir ju alltid lite bättre ungefär en vecka efter mens, för att sedan bli sämre igen när ägglossningen har passerat, men jag upplever att det blev snabbare förbättring efter mensen den här gången och jag HOPPAS att det beror på behandlingen.

Ja, om jag tänker lite logiskt så vet jag också att jag kommer att kunna ha sex igen, men ju längre tid det går desto mer rädd blir jag också. Det blir som en ond cirkel. Men jag ser fram emot att bara "få det gjort" en gång så att rädslan släpper. Haha, absolut, jag hör av mig :).
Kram och tack för omtanken!
Ett tomt rum

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-03-26 19:32:10

Hej,
Har läst lite på din blogg (är på mitt andra ivf försök nu på ett syskonförsök), men studsa till när jag läste om din underlivsklåda. Har läkaren tagit prov på om det är lichen sklerose (en typ av exsem/hud problem i underlivet). Dina besvär låter likadan som det jag fick efter min första graviditet, har fått kortison hjälper när det är som värst. Har oxå lärt mig nu var i cykeln sjukdomen blåsare upp lättast vilket gör det mkt lättare att leva med den och det går långa perioder nu när jag är symptomfri. Lichen kan bara konstateras med att gynekologen tar ett litet vävnadsprov när du har klåda som sänds till Lab. Om det inte gjort det då kräv att det gör det på dig, livet blir mkt lättare när man vet orsaken och kan jobba för att lindra sjukdomen. Lycka till!!!

Svar: Hej! Nej, inget vävnadsprov har tagits, men jag ska absolut påtala det! En av läkarna spekulerade i om det kunde vara lichen, men tyckte inte att det "såg ut så"... Efter det har den teorin inte återkommit. Tack för tipset och uppmuntran!
Ett tomt rum

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-03-26 19:34:53

En sak till, hade oxå supersvårt att ha sex efter förlossningen pga detta, men när jag väl fått diagnosen och lärt mig "kontrollera" den så kan vi äntligen ha sex som innan vi fick bsrn igen. Det kommer gå bra! Lycka till igen!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ett tomt rum

Jag är 31 år och kvinna. Lever med min man och hans sjuårige son som bor hos oss varannan vecka. Såhär ser vår göra-barn-resa ut hittills: September/Oktober 2011: Börjar försöka på egen hand. Inget händer. Oktober/November 2012: Tar kontakt med sjukvården för fertilitetsutredning. Allt går ganska fort och beskedet blir oförklarlig barnlöshet. Januari 2013: IVF nr. 1: 9 ägg, 5 befruktade genom ICSI, 3 klarar sig - ett till mig och två till frysen. Minus. April/maj 2013: Frysåterföring (FET) nr. 1. Ostimulerad cykel. Jag har tydligen ett aggressivt immunförsvar och får Prednisolon (bland annat) under ruvningen. Minus. Augusti 2013: FET nr 2. Stimulerad cykel (Progynon, Lutinus). PLUS den 3/9 2013. Fredagen den 13/9 2013: Missfall i v. 6. September, oktober, november 2013: Jag har konstanta blödningar efter missfallet. Efter många många läkarebesök och ultraljud hittas något som verkar vara en polyp. November 2013: Hysteroskopi under narkos, någon slags polypvävnad tas bort, det visar sig vara något som kommit i samband med den korta graviditeten. Januari 2014: IVF-behandling nr 2 startas, den här gången vid Linnékliniken i Uppsala. Långa protokollet. 20:e Februari 2014: Ägguthämtning. 11 ägg, 10 mogna. Befruktning sker med bladand ICSI och konventionell IVF. 8 blir befruktade. 22:a Februari 2014: Återföring av ett "tiopoängsembryo". Inga stödmediciner förutom Lutinus och Levaxin. Mars 2014: GRAVID

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela