Storken har flugit vilse...

Följ vår resa genom IVF-världen. En värld full av längtan, hormoner, hopp och förtvivlan.

Rastlös bebis, tankar och kaffetermos

Publicerad 2015-05-11 11:29:50 i Allmänt

A sover i min famn. Hon är inne i en oerhört rastlös period och gnäller i princip dagarna igenom. Hon är bara nöjd när jag går runt och bär på henne. Vagnen kan också fungera, nu när vi har bytt till sittdelen. Förra veckan hade jag en mycket missnöjd tjej i liggvagnen när jag var ute på promenad. Jag grät nästan en skvätt när jag inser hur fort det går, liggdelen ska snart packas undan och den "riktiga" bebistiden är över. Hon har inte riktigt lärt sig sitta ännu, men det är på gång. Hon vill gärna ta sig framåt när hon ligger på mage men lyckas inte och blir arg och frustrerad. Hon är bestämd men samtidigt lugn.

Jag har tid med väldigt lite om dagarna (inte ens dricka en kopp kaffe, så nu har jag börjat med termos för att kunna ta en skvätt då och då), men jag har så många blogginlägg som bor i huvudet. När kvällen kommer och dottern sover somnar jag själv ganska kort därefter, trött efter en dags bärande, sjungande, skrattande och promenerande. Jag hoppas i alla fall på att hinna skriva ner tankarna snart. Jag tänker mycket på hur skönt det är att slippa jakten på att bli gravid, hur mitt sätt att tänka/oroa mig har ändrats sedan A kom, syskon, omgivningens åsikter, kroppen...och mycket, mycket mer. Jag hoppas på att återkomma inom kort! 

Kommentarer

Postat av: lycka- mammaskriver.wordpress.com

Publicerad 2015-05-26 00:11:47

Känns igen på många punkter. Man åsidosätter sig själv väldigt mycket under bebistiden, på gott och ont. Och på tal om bebistid, ja det går alldeles för fort! ❤

Postat av: Caroline

Publicerad 2015-06-06 11:04:05

Hej! Jag är inte IVF-mamma, men hoppas att jag snart blir ;-) Jag tycker inte att du ska ha dåligt samvete för att du är trött och behöver lite egentid - det är väl väldigt viktigt att få, så att man orkar (tänker jag som inte har några barn ännu). Jag och min sambo har precis gått igenom vår tredje IVF. Färskförsöket (och den 7:e insättningen) gick åt skogen. Men vi fick två till frysen! Vi pratar ofta om hur tacksamma vi kommer att vara när vi får barn (jag skriver när, för någon gång ska det ske). Vi pratar också om att vi måste ge varandra egen tid. Dels för att vi båda ska få tid till bebisen själva (vi vill i nuläget dela på mamma/pappaledigheten) men också få vila och behålla våra nuvarande intressen och kompisar - och få vila! Det jag tycker är viktigt att komma ihåg i frågan är att inte klaga på att man är trött inför någon som gör IVF! Det kan ju vara lite provocerande, för övrigt vet ju (även den mest PK-mamman) att man måste få vila när man har ett litet barn! Kram på dig!!

Postat av: Caroline

Publicerad 2015-06-06 11:09:10

Inser nu att svaret ovan skulle vara på ett tidigare inlägg :) Jag tror du förstår!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ett tomt rum

Jag är 31 år och kvinna. Lever med min man och hans sjuårige son som bor hos oss varannan vecka. Såhär ser vår göra-barn-resa ut hittills: September/Oktober 2011: Börjar försöka på egen hand. Inget händer. Oktober/November 2012: Tar kontakt med sjukvården för fertilitetsutredning. Allt går ganska fort och beskedet blir oförklarlig barnlöshet. Januari 2013: IVF nr. 1: 9 ägg, 5 befruktade genom ICSI, 3 klarar sig - ett till mig och två till frysen. Minus. April/maj 2013: Frysåterföring (FET) nr. 1. Ostimulerad cykel. Jag har tydligen ett aggressivt immunförsvar och får Prednisolon (bland annat) under ruvningen. Minus. Augusti 2013: FET nr 2. Stimulerad cykel (Progynon, Lutinus). PLUS den 3/9 2013. Fredagen den 13/9 2013: Missfall i v. 6. September, oktober, november 2013: Jag har konstanta blödningar efter missfallet. Efter många många läkarebesök och ultraljud hittas något som verkar vara en polyp. November 2013: Hysteroskopi under narkos, någon slags polypvävnad tas bort, det visar sig vara något som kommit i samband med den korta graviditeten. Januari 2014: IVF-behandling nr 2 startas, den här gången vid Linnékliniken i Uppsala. Långa protokollet. 20:e Februari 2014: Ägguthämtning. 11 ägg, 10 mogna. Befruktning sker med bladand ICSI och konventionell IVF. 8 blir befruktade. 22:a Februari 2014: Återföring av ett "tiopoängsembryo". Inga stödmediciner förutom Lutinus och Levaxin. Mars 2014: GRAVID

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela