Storken har flugit vilse...

Följ vår resa genom IVF-världen. En värld full av längtan, hormoner, hopp och förtvivlan.

Ett bättre besked

Publicerad 2013-11-27 07:58:34 i Allmänt

Jag fick träffa en ny läkare igår. En läkare som för första gången hade läst min journal innan jag klev in i undersökningsrummet. Bara det är ett så stort framsteg att jag blev smått lycklig. Det visade sig vara en van fertilitetsläkare som jag med en gång fick förtroende för. Han gjorde i vanlig ordning VUL och såg en något oregelbunden slemhinna men tyckte att det såg helt normalt ut. Han sa att det kan ta ett par cykler att få en slät slemhinna efter en hysteroskopi där man opererat bort något. Och även om den skulle förbli något oregelbunden så skulle det vara helt normalt vad jag förstod. Jag frågade varför Cytotec inte fungerade och han sa "ska jag vara ärlig så ställer jag mig frågan vad hon hade tänkt sig skulle komma ut".

Det behöver ju egentligen inte vara en hemlighet att vi bor i Gävle. Där går vi alltså på Fertilitetsmottagningen och gör våra ultraljud, blodprov och andra besök mellan äggplock och återföringar. Vi har blivit väl omhändertagna, men sedan den här jobbiga blödningshistorian startade har jag blivit "bollad med". Jag har fått olika besked från olika läkare och jag tror att det tyvärr var mest tur att polyperna upptäcktes och att jag fick ta bort dem. Det har känts svårt ibland att lita på vad läkarna säger, i synnerhet eftersom att jag varje gång har fått lämna fram en lapp där jag har skrivit ner alla datum, blödningar, läkarbesök och behandlingar sedan i augusti. Ingen har hunnit läsa min journal innan undersökningen, och det har känts lite godtyckligt. Nu håller jag alla mina tummar och tår för att läkaren jag träffade igår stannar kvar på mottagningen. Han frågade till och med om jag hade fler funderingar innan vi avslutade vårt möte. Det kändes helt fantastiskt. (Har ni inte tittat på humorklippet som heter "Inspirationsdag för felmedicinerade" med Mammas nya kille kan jag varmt rekommendera det, jag känner mig lite som dem just nu). Det blir så tydligt hur viktigt det är att få ett bra bemötande, och att inte behöva känna sig som en jobbig patient. 

Det känns otroligt skönt att få blicka framåt nu. Jag längtar efter en kropp i balans och jag hoppas på att kunna få tillbaka känslan av att vara fysiskt oh psykiskt stark innan vi startar nästa behandling. Vi har tidigare gått vid IVF-kliniken i Falun, men nu har Landstinget bytt samarbetsklinik så efter nyår ska vi istället göra behandlingar vid Carl von Linnékliniken i Uppsala. Det känns både läskigt och spännande. Jag tror att de båda klinikerna är ganska likvärdiga, men vad jag har förstått så blastocystodlar Carl von Linné inte som standard, vilket Falun gör. Vi hoppas i alla fall på att de kanske lägger till något, drar ifrån något eller hittar på något annat som gör att vi kan lyckas bättre än hittills. Nytt år, nya möjligheter sägs det. Vi hade hoppats på att 2013 skulle "bära frukt", men när så inte skett kan vi bara hoppas på att 2014 blir ett bättre år. 

Ingen kan påstå att vi inte kämpar för att få vår dröm att gå i uppfyllelse. 

Kommentarer

Postat av: frideborgs

Publicerad 2013-11-27 08:03:43

Vad frustrerande och jobbigt det måste ha varit. Det är ju nog jobbigt ändå att göra den här resan. Skönt att det verkar ordna sig nu iaf! Massa pepp!

Svar: Det har varit ett helvete, för att vara helt ärlig. Jag är förvånad (och lite stolt faktiskt) över att jag har fixat det så pass bra som det har gått ändå. Men utan den sjukskrivning jag fick för ett par veckor sedan hade jag nog nästintill klappat ihop. Det allra värsta tycker jag är att inte känna igen kroppen, den har varit totalt upp och ner. Det är den ju alltid efter misslyckad behandling/återföring, men det här har varit så långdraget och så "konstigt". Nu ser jag fram emot att få chansen att känna igen den igen. Förhoppningsvis :). Tack snälla du för pepp!
Ett tomt rum

Postat av: Anonym

Publicerad 2013-11-27 18:04:02

Hej.
Jag går på Carl von Linné i Uppsala. Första äggplocket fick jag 3 ägg. Två som blev befruktade. 2-dagars till mig och sen odla dom vidare andra till 5-dagars och frös ner den. Dom fryser alltid ner blasto.
Andra äggplocket fick jag 7 ägg. Alla befruktade. Linne vill bara odla vidare till 5-dagars om 5 ägg blir befruktade. Så den gången fick jag tillbaka en 5-dagars blastocysta som fäste.
jag har bara gott att säga om linne kliniken och deras personal! Helt underbara!!
All lycka till dig!!

Svar: Hej! Vad skönt att höra att du är nöjd med kliniken. Jag har också bara hört gott om den, men det är väl det här med att släppa kontrollen och lita till att de får veta min/vår historia som gör att det känns läskigt. Vi har under den här resan känt att det testas mycket (vilket såklart säkert är metoden alla kliniker jobbar efter, att testa sig fram till det som funkar) och hoppas att vi slipper "börja om" att testa. Vi vill fortsätta från där vi är nu. Men det blir säkert bra, det låter hoppfullt att det lyckades för dig! Tack för pepp!
Ett tomt rum

Postat av: Annika

Publicerad 2013-12-07 18:33:35

Hej
Ville bara säga att vi har gått på Linnékliniken (startade första ivf-cykeln i augusti, blev inget på första ET men är nu gravid efter första FET). Det är en FANTASTISK klinik, jag har bara goda saker att säga om alla där. Telefontid hela dagen och även ett par timmar på helgerna - de ringer ALLTID tillbaka om man lämnar meddelande. Superbra personal som svarar på alla frågor lugnt och förstående. Mysiga lokaler. Och de läkare vi har haft kontakt med (3 olika) har alla varit pålästa, proffsiga och närvarande.

Jag hade en ganska "easy ride" med behandlingen, dvs nästan inga biverkningar alls, dels var det nog tur med kroppen men tror också det hängde ihop med att de gjorde en noggrann bedömning av preparat, doser och timing. Fick 21 ägg varav 17 befruktades och drygt tio var OK dag 2.

Det står så konstigt om blastocyster på deras hemsida - jag trodde inte heller att de odlade vidare särskilt gärna, så jag blev jätteförvånad när de sa att alla embryon utom det som återfördes på ET skulle odlas till dag 5. Vi fick 4 blastocyster till frysen. Ring dem om du har några frågor kring detta.

Åh, du kommer att känna dig så väl omhändertagen! Inte för att jag vill tillbaka dit, men är nästan lite avis på dig ändå.

Lycka till!


Svar: Å vad skönt att höra! Jag känner mig orolig inför att byta klinik, även om jag vid flera tillfällen har önskat mer av kliniken vi hittills har gått på så har jag känt att "vi vet vad vi har men inte vad vi får". Men jag har också hört mycket positivt om CvL! Tack för att du berättar, det lugnar mig!
Ett tomt rum

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ett tomt rum

Jag är 31 år och kvinna. Lever med min man och hans sjuårige son som bor hos oss varannan vecka. Såhär ser vår göra-barn-resa ut hittills: September/Oktober 2011: Börjar försöka på egen hand. Inget händer. Oktober/November 2012: Tar kontakt med sjukvården för fertilitetsutredning. Allt går ganska fort och beskedet blir oförklarlig barnlöshet. Januari 2013: IVF nr. 1: 9 ägg, 5 befruktade genom ICSI, 3 klarar sig - ett till mig och två till frysen. Minus. April/maj 2013: Frysåterföring (FET) nr. 1. Ostimulerad cykel. Jag har tydligen ett aggressivt immunförsvar och får Prednisolon (bland annat) under ruvningen. Minus. Augusti 2013: FET nr 2. Stimulerad cykel (Progynon, Lutinus). PLUS den 3/9 2013. Fredagen den 13/9 2013: Missfall i v. 6. September, oktober, november 2013: Jag har konstanta blödningar efter missfallet. Efter många många läkarebesök och ultraljud hittas något som verkar vara en polyp. November 2013: Hysteroskopi under narkos, någon slags polypvävnad tas bort, det visar sig vara något som kommit i samband med den korta graviditeten. Januari 2014: IVF-behandling nr 2 startas, den här gången vid Linnékliniken i Uppsala. Långa protokollet. 20:e Februari 2014: Ägguthämtning. 11 ägg, 10 mogna. Befruktning sker med bladand ICSI och konventionell IVF. 8 blir befruktade. 22:a Februari 2014: Återföring av ett "tiopoängsembryo". Inga stödmediciner förutom Lutinus och Levaxin. Mars 2014: GRAVID

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela