Storken har flugit vilse...

Följ vår resa genom IVF-världen. En värld full av längtan, hormoner, hopp och förtvivlan.

En extra titt på vår bebis

Publicerad 2014-08-13 13:52:20 i Allmänt

Känsliga läsare varnas för detaljerat och intimt inlägg. 

Jag har under några dagars tid inte riktigt vetat vad som har försiggått i mina trosor...Jag har funderat på om det är mängder av vattniga flytningar, urinläckage eller fostervatten. Jag har bytt trosor tre-fyra gånger om dagen och oron har gnagt. Det har känts som att det droppar till och från, ibland har jag på riktigt trott att jag har kissat på mig. Igår blev oron för mycket så jag ringde och pratade med förlossningen. De ville att jag skulle testa med en binda och se hur lång tid det tog innan den blev blöt, vilket jag också gjorde. Efter ett par timmar var den inte genomblöt, men ordentligt fuktig. Jag ringde dem enligt överenskommelse igen och de ville att jag skulle komma in för en kontroll. Vi är fortfarande på landet och bonussonen är hos oss den här veckan, och då klockan var nästan 19.30 och det är en timmes väg att köra till sjukhuset beslutade vi att jag skulle åka in själv. Jag måste medge att jag var rätt skakig. I vilket fall tog de hand om mig på allra bästa sätt. Läkaren gjorde en vaginal undersökning samtidigt som barnmorskan "ruckade" på bebisen i magen för att se om det sipprade vatten. Det gjorde det inte. VUL gjordes också för att kontrollera livmodertappen. Den var opåverkad. Ultraljud för att se bebisen gjordes sedan, vad stor h*n blivit! Sist men inte minst fick jag ligga en stund med ctg för att se om jag hade sammandragningar. Underbart att få lyssna på lilla hjärtat så länge! Allt såg fint ut. Pust! Läkaren konstaterade att det "bara" är flytningar. 

Barnmorskan sa innan jag åkte att jag skulle ringa igen om jag tyckte det tilltog eller blev på nåt annat sätt eftersom det är lite lurigt det här med fostervatten. För de orden hade jag kunnat krama henne, det gjorde att jag kände att min oro var befogad. Det är den största nackdelen med att som jag vara orolig för allt (ja, förutom att det är jobbigt för min egen del givetvis), att jag liksom inte kan avgöra vad som är "värt" att kontakta sjukvården om. 

Jag lämnade sjukhuset fem kilo lättare och väldigt törstig, så jag firade med en Festis innan hemfärd :). 

Imorgon inleder vi vecka 28 (27+0). På måndag börjar jag jobba igen efter semestern, med vetskapen om vilken spännande höst detta förhoppningsvis kommer att bli känns det faktiskt inte alls särskilt jobbigt. Att värmen har gett med sig uppskattar jag enormt mycket, äntligen orkar jag promenera igen och vara ute! Ännu känner jag mig inte alls otymplig, så jag blir väldigt frustrerad när det är vädret som sätter gränserna för vad jag kan/orkar göra. Men nu hoppas jag att detta sköna klimat fortsätter. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ett tomt rum

Jag är 31 år och kvinna. Lever med min man och hans sjuårige son som bor hos oss varannan vecka. Såhär ser vår göra-barn-resa ut hittills: September/Oktober 2011: Börjar försöka på egen hand. Inget händer. Oktober/November 2012: Tar kontakt med sjukvården för fertilitetsutredning. Allt går ganska fort och beskedet blir oförklarlig barnlöshet. Januari 2013: IVF nr. 1: 9 ägg, 5 befruktade genom ICSI, 3 klarar sig - ett till mig och två till frysen. Minus. April/maj 2013: Frysåterföring (FET) nr. 1. Ostimulerad cykel. Jag har tydligen ett aggressivt immunförsvar och får Prednisolon (bland annat) under ruvningen. Minus. Augusti 2013: FET nr 2. Stimulerad cykel (Progynon, Lutinus). PLUS den 3/9 2013. Fredagen den 13/9 2013: Missfall i v. 6. September, oktober, november 2013: Jag har konstanta blödningar efter missfallet. Efter många många läkarebesök och ultraljud hittas något som verkar vara en polyp. November 2013: Hysteroskopi under narkos, någon slags polypvävnad tas bort, det visar sig vara något som kommit i samband med den korta graviditeten. Januari 2014: IVF-behandling nr 2 startas, den här gången vid Linnékliniken i Uppsala. Långa protokollet. 20:e Februari 2014: Ägguthämtning. 11 ägg, 10 mogna. Befruktning sker med bladand ICSI och konventionell IVF. 8 blir befruktade. 22:a Februari 2014: Återföring av ett "tiopoängsembryo". Inga stödmediciner förutom Lutinus och Levaxin. Mars 2014: GRAVID

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela