Storken har flugit vilse...

Följ vår resa genom IVF-världen. En värld full av längtan, hormoner, hopp och förtvivlan.

TSH och järnreserv

Publicerad 2014-05-16 16:04:23 i Allmänt

Barnmorskan ringde tidigare idag. Jag fick svar på proverna. Thyroideaprovet visade att TSH nu har sjunkit till 0,6, vilket både hon och läkaren tyckte var toppen så jag fortsätter med 75 mg Levaxin per dag. Nästa gång lämnar jag prov i vecka 25. SKÖNT att det har gått åt rätt håll, jag blev lättad. Och skönt att slippa lämna prov var fjärde vecka, som jag förstår att man får göra om värdet inte vill ligga riktigt bra.

Järnreserv kollade de också (heter det ferritin, jag tror det), och om det provet sa hon såhär: "jadu, du har så enormt bra depå att du skulle kunna skänka till någon". Jag behöver alltså inte ta järntabletter, något jag blev väldigt glad för eftersom jag redan har dålig mage. 

Fick också reda på blodgrupp och att jag är Rh-positiv, vilket ju är toppen. En fredag med bra besked alltså. Dessutom verkar det som att värmen har anlänt till södra Norrland, så jag hoppas det blir en solig helg. Det tror jag är bra för små små bebisar som befinner sig i bakugnen :).

Kommentarer

Postat av: Lotta

Publicerad 2014-05-16 21:53:31

Hej!
Läste din blogg idag och det är alltid så kul när en lång historia "slutar" bra. Är själv ruvare just nu och fördriver tiden mig med att läsa bloggar. Men jag blev så nyfiken så jag måste fråga; tog du någon stödmedicin denna gång, typ prednisolon eller så? Kanske har du skrivit det men jag har missat.
Stort lycka till nu!!

Svar: Hej! Jag håller tummarna för dig och din ruvning! Nej, den här gången tog jag inga stödmediciner alls - Lutinus tog jag "som vanligt", och Levaxin, som jag har tagit varje dag sedan vi gjorde fertilitetsutredningen.

När vi gjorde återföring nr 2 och 3 (i Falun) fick jag både Prdenisolon, Trombyl och Progynon, så det kändes lite "läskigt" den här fjärde gången att kroppen skulle ordna allt själv. Men uppenbarligen så har det fungerat såhär långt :).
Ett tomt rum

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ett tomt rum

Jag är 31 år och kvinna. Lever med min man och hans sjuårige son som bor hos oss varannan vecka. Såhär ser vår göra-barn-resa ut hittills: September/Oktober 2011: Börjar försöka på egen hand. Inget händer. Oktober/November 2012: Tar kontakt med sjukvården för fertilitetsutredning. Allt går ganska fort och beskedet blir oförklarlig barnlöshet. Januari 2013: IVF nr. 1: 9 ägg, 5 befruktade genom ICSI, 3 klarar sig - ett till mig och två till frysen. Minus. April/maj 2013: Frysåterföring (FET) nr. 1. Ostimulerad cykel. Jag har tydligen ett aggressivt immunförsvar och får Prednisolon (bland annat) under ruvningen. Minus. Augusti 2013: FET nr 2. Stimulerad cykel (Progynon, Lutinus). PLUS den 3/9 2013. Fredagen den 13/9 2013: Missfall i v. 6. September, oktober, november 2013: Jag har konstanta blödningar efter missfallet. Efter många många läkarebesök och ultraljud hittas något som verkar vara en polyp. November 2013: Hysteroskopi under narkos, någon slags polypvävnad tas bort, det visar sig vara något som kommit i samband med den korta graviditeten. Januari 2014: IVF-behandling nr 2 startas, den här gången vid Linnékliniken i Uppsala. Långa protokollet. 20:e Februari 2014: Ägguthämtning. 11 ägg, 10 mogna. Befruktning sker med bladand ICSI och konventionell IVF. 8 blir befruktade. 22:a Februari 2014: Återföring av ett "tiopoängsembryo". Inga stödmediciner förutom Lutinus och Levaxin. Mars 2014: GRAVID

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela