Storken har flugit vilse...

Följ vår resa genom IVF-världen. En värld full av längtan, hormoner, hopp och förtvivlan.

När ska resan hit sluta spela roll?

Publicerad 2015-01-21 09:03:23 i Allmänt

Vi njuter av dagarna och av livet. Alvida är livet själv på något vis, hon är så mycket mer än vad jag någonsin kunde föreställa mig. Kanske är det därför jag blev lite chockad när hon kom. Hon var så fulländad och så full av liv. Mina katastroftankar hade inte gett utrymme för att tänka på en frisk, levande bebis.

Jag funderar en del på vägen hit. På resan. Resan som har satt djupa spår. Ännu har den stor betydelse för mig, trots att vi har fått vår bebis. För vissa kanske den slutar spela roll när barnet har fötts, jag är lite mer av ältande karaktär än så. Däremot är det inte så att jag tänker enbart jobbiga eller sorgliga tankar om det vi har gått igenom, jag kan samtidigt känna mig stolt och stark och glad över att vi faktiskt har fixat det. 

Jag skulle vilja prata mer om det, dela med mig. Massor av par kämpar fortfarande, vissa kämpar för alltid. Vi har varit lyckligt lottade och ändå är det det absolut tuffaste jag har gått igenom i livet. Fler behöver få kunskap om vad ofrivilligt barnlösa går igenom. 

Jag har, av respekt för min man som inte tycker att det är "något att berätta", inte varit jätteöppen med våra behandlingar och hur vårt liv har sett ut. Våra familjer, mina kollegor och nära vänner vet, men i övrigt har jag legat lågt. Förutom här på bloggen. Jag önskar att jag skulle kunna dela med mig på fler sätt.

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-02-18 10:49:05

Hej, jag gör research för ett dokumentärt radioprogram om ivf och hittade din blogg. Jag letar efter kvinnor som har gått igenom ofrivillig barnlöshet och som är intresserade av att dela med sig av sina upplevelser. Kontakta mig gärna så berättar jag mer om mig själv och programmet (jag hittade ingen epostadress här på bloggen annars skulle jag skrivit mer)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ett tomt rum

Jag är 31 år och kvinna. Lever med min man och hans sjuårige son som bor hos oss varannan vecka. Såhär ser vår göra-barn-resa ut hittills: September/Oktober 2011: Börjar försöka på egen hand. Inget händer. Oktober/November 2012: Tar kontakt med sjukvården för fertilitetsutredning. Allt går ganska fort och beskedet blir oförklarlig barnlöshet. Januari 2013: IVF nr. 1: 9 ägg, 5 befruktade genom ICSI, 3 klarar sig - ett till mig och två till frysen. Minus. April/maj 2013: Frysåterföring (FET) nr. 1. Ostimulerad cykel. Jag har tydligen ett aggressivt immunförsvar och får Prednisolon (bland annat) under ruvningen. Minus. Augusti 2013: FET nr 2. Stimulerad cykel (Progynon, Lutinus). PLUS den 3/9 2013. Fredagen den 13/9 2013: Missfall i v. 6. September, oktober, november 2013: Jag har konstanta blödningar efter missfallet. Efter många många läkarebesök och ultraljud hittas något som verkar vara en polyp. November 2013: Hysteroskopi under narkos, någon slags polypvävnad tas bort, det visar sig vara något som kommit i samband med den korta graviditeten. Januari 2014: IVF-behandling nr 2 startas, den här gången vid Linnékliniken i Uppsala. Långa protokollet. 20:e Februari 2014: Ägguthämtning. 11 ägg, 10 mogna. Befruktning sker med bladand ICSI och konventionell IVF. 8 blir befruktade. 22:a Februari 2014: Återföring av ett "tiopoängsembryo". Inga stödmediciner förutom Lutinus och Levaxin. Mars 2014: GRAVID

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela