Storken har flugit vilse...

Följ vår resa genom IVF-världen. En värld full av längtan, hormoner, hopp och förtvivlan.

Att bara vara jag

Publicerad 2013-06-11 13:34:02 i Ofrivillig barnlöshet, bonusbarn

Som jag har berättat i presentationen bor jag med min man och varannan vecka också hans son från ett tidigare förhållande. Det har många positiva sidor att få leva "familjeliv", det skänker en hel del glädje och tvingar oss att leva här och nu. Det är också en stor förmån att få leva med ett barn, även om det inte är biologiskt. Men det har också en del baksidor. Missförstå mig inte, dessa baksidor har inte något att göra med barnet personligen, utan situationen runtomkring. Sonen, som vi kan kalla Y, är en fantastisk liten person som snart fyller sju år och som har tagit emot mig med öppna armar. Jag lärde känna honom när han var fyra år och det är fascinerande att se någon utvecklas och växa (även jag själv). En del säger när vi pratar om våra svårigheter att få ett gemensamt barn att "ja, men ni har ju Y", som om det skulle vara en tröst. Nej, vi har inte Y. Min man har Y, jag kommer aldrig att ha. Jag tvättar Y:s kläder, städar Y:s rum och lagar Y:s mat (vi delar givetvis på sysslorna jag och mannen). Men när det handlar om föräldramöten, utvecklingssamtal, beslut som rör skolan, upplägg av veckobyten eller läkar/tandläkarbesök får jag stå tillbaka. Y har en annan mamma och kommer så alltid att ha. Jag är, som han själv uttrycker det, hans "låtsasmamma" (jag själv föredrar uttrycket bonusvuxen).
Mamma på låtsas.
 
Jag tror att min sorg över våra hittills misslyckade försök att få ett gemensamt barn ibland förstärks av att min man redan har upplevt hur det är att få barn. Ibland känner jag mig avundsjuk, bitter och ledsen över det. Jag vill mer än någonting annat uppleva det tillsammans med honom. Det är inga känslor jag skryter med direkt, eller som gör att ni ser mig som en fin människa. Jag vet. Men de kommer till mig då och då. Det är heller inga känslor och tankar som gör processen lättare på något sätt, eller som hjälper mig att blicka framåt och tänka positivt. Snarare tvärtom. Men de kommer ändå till mig då och då. Jag känner mig på något vis överflödig. Jag arbetar med barn och ungdomar och är mycket väl medveten om att jag som vuxen inte alls är överflödig i Y:s liv, utan kan bidra med mycket under hans uppväxt. Jag kommer förhoppningsvis vara viktig i hans liv och han är och förblir viktig i mitt. Men om jag och min man inte lyckas med våra försök att få ett gemensamt barn är det bara en av oss som kommer att vara barnlös.
Jag.
 
Det är jobbiga tankar. Det känns "fult" att prata om. Det är något jag måste förhålla mig till och hantera. Ständigt. 
 
Jag vill vara mamma på riktigt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ett tomt rum

Jag är 31 år och kvinna. Lever med min man och hans sjuårige son som bor hos oss varannan vecka. Såhär ser vår göra-barn-resa ut hittills: September/Oktober 2011: Börjar försöka på egen hand. Inget händer. Oktober/November 2012: Tar kontakt med sjukvården för fertilitetsutredning. Allt går ganska fort och beskedet blir oförklarlig barnlöshet. Januari 2013: IVF nr. 1: 9 ägg, 5 befruktade genom ICSI, 3 klarar sig - ett till mig och två till frysen. Minus. April/maj 2013: Frysåterföring (FET) nr. 1. Ostimulerad cykel. Jag har tydligen ett aggressivt immunförsvar och får Prednisolon (bland annat) under ruvningen. Minus. Augusti 2013: FET nr 2. Stimulerad cykel (Progynon, Lutinus). PLUS den 3/9 2013. Fredagen den 13/9 2013: Missfall i v. 6. September, oktober, november 2013: Jag har konstanta blödningar efter missfallet. Efter många många läkarebesök och ultraljud hittas något som verkar vara en polyp. November 2013: Hysteroskopi under narkos, någon slags polypvävnad tas bort, det visar sig vara något som kommit i samband med den korta graviditeten. Januari 2014: IVF-behandling nr 2 startas, den här gången vid Linnékliniken i Uppsala. Långa protokollet. 20:e Februari 2014: Ägguthämtning. 11 ägg, 10 mogna. Befruktning sker med bladand ICSI och konventionell IVF. 8 blir befruktade. 22:a Februari 2014: Återföring av ett "tiopoängsembryo". Inga stödmediciner förutom Lutinus och Levaxin. Mars 2014: GRAVID

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela