Storken har flugit vilse...

Följ vår resa genom IVF-världen. En värld full av längtan, hormoner, hopp och förtvivlan.

Så nära men ändå så långt bort

Publicerad 2013-11-28 07:43:01 i Allmänt

Jag tycker att det finns oerhört många "teman" att dela upp IVF-processen i, och nu syftar jag inte på den medicinska processen utan den känslomässiga delen. Jag vet inte vilken av delarna som är mest individuell, men den känslomässiga biten är i varje fall den mest privata och kan kännas svår att prata kring. Att berätta för omgivningen om sprutorna i magen varje kväll känns långt mer avdramatiserat än att berätta om hur sexlivet har blivit totalt avromantiserat och förvandlats till ren och skär produktion, eller att nässpayen under nedregleringen gör underlivet torrt som fnöske så att sex även med litervis av glidmedel är otänkbart. Nu pratar jag enbart utifrån mig själv och det här är bara ett exempel på det jag tycker är särskilt svårt med att gå igenom ofrivillig barnlöshet. Var och en bestämmer självklart vad de vill prata eller inte prata om! 

För mig känns det viktigt att fler pratar mer om ofrivillig barnlöshet och IVF (eller alternativa sätt att få barn), samtidigt är det svårt när en av de mest privata sakerna i en relation blir offentliga. Det kan också vara så att det i relationen finns olika uppfattningar om vad som är okej att dela med sig av till andra, och vad som inte är det. 

För mig är det någon slags räddning att prata om det vi går igenom och jag har inte direkt känt att det är svårt att prata om alla delar, däremot brukar jag försöka tänka på om människor vill eller behöver veta vissa saker, för att hejda mig lite i det jag berättar om. Jag tänker just nu på hur relationen förändras under processen. För oss har det varit något omgivningen frågar ganska lite om. Troligtvis för att det är väldigt privat. Samtidigt är det en stor del av hela den här resan. Att orka hålla ihop. Att orka vara rädda om varandra. För oss har det gått sådär i perioder. Det har funnits perioder då jag har funderat över beslutet att genomgå IVF, enbart på grund av att det sliter något enormt på vårt förhållande. Vi har väldigt olika sätt att hantera  sorgen och frustrationen och det har i perioder varit det svåra. Ibland kan jag sitta bredvid min man i soffan och känna hans kropp mot min, men mentalt känns det som att vi är ljusår ifrån varandra. Det kanske heller inte är konstigt, eftersom det är jag som kvinna som "utsätts" kroppsligen för alla hormoner och kroppsliga förändringar. Men även om det inte är konstigt så är det något jag har tyckt och tycker är jobbigt. Under de senaste månaderna har jag känt det väldigt tydligt. Det är inte min man som har gått på de sju (eller hur många de nu är) läkarbesöken efter missfallet. Det är inte min man som har en kropp som är helt fucked up och där hormonerna, polyperna och Gud vet allt löper amok. Det är inte min man som ser blodet varje gång han går på toaletten och som hela tiden måste tänka på infektionsrisken. Det är heller inte min man som försöker känna graviditetssymptom i två veckor efter återföringar eller ägglossning.
Det är jag.
Min man är fantastisk, det här handlar inte om det. Han gör vad han kan för att stötta. Men till slut kan han inte göra mer (vilket säkert också är mycket frustrerande för honom). Det är fortfarande min kropp, och även om han kanske önskar att han hade kunnat göra hysteroskopin istället för mig för att underlätta, så funkar det inte. 

Jag skrev ett inlägg för en tid sedan om att vi kämpar för att få ett barn tillsammans. IVF är en parbehandling, men fysiskt är det utan tvekan mest påfrestande för kvinnan. Jag tycker att vi har blivit bättre på att ta tillvara på tiden och varandra ju längre tiden har gått, för varje misslyckad återföring har vi varit "snällare med varandra". Men vi halkar givetvis snett ibland. Då är vi frustrerade, ledsna och arga på varandra istället för på situationen. Då tänker vi (vi har pratat om det, så jag vågar säga att vi tänker lika på den här punkten) på om det kommer att finnas någonting kvar av oss om det inte skulle bli några barn. 

I somras hade vi en paus mellan frysåterföringarna. Vi lade hela barngrejen åt sidan under ett par månader. Då märkte vi att vår relation blev betydligt bättre. Det var en underbar insikt, att förstå att det grå som lagt sig över oss inte var där för att stanna för gott. Det tror jag har gjort mig lite lugnare i den tunga period som har varit under hösten. Det är alldeles för många orosmoment inför, under och efter en IVF-behandling för att jag ska orka oroa mig jättemycket för relationen samtidigt. 

För mig handlar det om att hela tiden lära mig att orka leva igenom det, och förstå att det kommer bättre tider, oavsett vad som händer.

När vi är mitt uppe i att förbereda min kropp för återföring på ett eller annat sätt, eller precis har misslyckats finns det absolut ingenting i vår relation som har blivit bättre. Men konstigt nog har vi lärt oss saker under resans gång, både om varandra och oss själva. Det pratas en del i media just nu om lyckliga falska fasaden vi människor målar upp i sociala medier. Jag skulle vilja slå ett slag för den osminkade verkligheten! Det är för jävla jobbigt att drabbas av ofrivillig barnlöshet och/eller att genomgå IVF. Det spelar ingen roll om jag är under hormonbehandling eller inte, det är jävla jobbigt så länge resan pågår. Det påverkar precis allt i livet, vare sig jag vill eller inte. Visst är det positivt att vi kan dra positiva lärdomar och i perioder komma närmare varandra som par. Men det jobbiga tar inte slut för det. Kanske kan det vara jobbigt att prata om, att liksom erkänna att vi just där och då håller på att ta knäcken på varandra. Men jag tror att det är viktigt. För att det är så livet är när vi genomgår IVF. Och för att det är den osminkade sanningen. 

Jag vet inte hur andra uppfattar sina relationer under en sådan här process. Jag vet att många tycker att det är tufft, men som allt annat är det troligtvis högst individuellt. Jag vill inte på något sätt generalisera med mitt inlägg. Dela gärna med er av hur ni upplever det, både positivt och negativt!

Kram på er, och pussas med partnern :)!

Kommentarer

Postat av: Maria

Publicerad 2013-11-28 19:25:26

Åh! Jag kunde inte skriva det bättre själv. Exakt är det så för oss med! Jag känner precis likadant som du.
Just nu är jag på dag 4 som ruvare och jag kan inte tänka på ngt annat... Försöker känna symptom hela tiden! Det är så sjukt slitsamt på både kropp å själ. :(

Svar: Ruvningen är de överjävligaste dagarna! Under min förra ruvning hade jag helt gett upp vid dag 7 (med blastocyst), jag kände absolut ingenting. Men jag var faktiskt gravid, även om det tyvärr tog slut alldeles för fort. Så, jag konstaterade att det faktiskt inte behöver kännas alls, kanske kan det vara en tröst till dig. Det gör dock inte dagarna, timmarna och minuterna mindre jobbiga, för man känner efter i vilket fall...Jag håller tummarna för att det fastnar!
Ett tomt rum

Postat av: Jakteneftertotallycka

Publicerad 2013-11-28 20:31:35

Alltså, vilket otroligt bra inlägg du skriver!! Jag är faktiskt förvånad att du inte har hur mycket kommentarer som helst på det än. (Om det inte krånglar med telefonen så att jag inte ser dem såklart). Det var väldigt starkt att läsa om när ni sitter i samma soffa men ändå känner som att det är ljusår emellan er. Du är duktig på att beskriva känslorna.

Du är stark! Jag förstår att det sliter på förhållandet. Det är inte alls konstigt. Men precis som du sa så kommer ni tillbaka till varandra när ni pausar, och det är ju verkligen ett bevis på att kärleken består även om livet är tufft.

Du undrade lite om hur vi andra har det. Jag och mannen kommer närmare varandra mitt i sorgen och behandlingarna, men jag har stunder då jag inser att vi är väldigt olika människor med behov som stundtals krockar totalt. Jag behöver prata om ivf:andet, sorgen, rädslan, längtan (you name it), medan han tvärtom tycker att han mår sämre av att prata om det för att han då blir ledsen- och han vill vara glad och positiv istället. Jag behöver vara ledsen, gråta, älta, och prata så mycket om det att jag tillslut tröttnar på det. Det funkar inte alltid, men jag tror vi blir bättre och bättre på att förstå varandra.
Önskar dig all lycka med förberedelserna inför fet! Jag hejar på dig!
Kram

Svar: Tack för att du delar med dig! Jag tror det är viktigt, även om många som ger sig in i IVF-andet vet att det är tufft på många sätt går det inte att föreställa sig hur det sliter förrän man är mitt uppe i det. Med det menar jag inte att det är skäl att avstå behandling, funkar det så är det ju trots allt värt ALLT. Men vägen dit är ingen dans på rosor. Kram till dig
Ett tomt rum

Postat av: frideborgs

Publicerad 2013-11-28 22:32:19

Intressant och läsvärt!

Svar: Tack för snälla ord!
Ett tomt rum

Postat av: Liv

Publicerad 2013-12-01 18:49:05

Vilket fantastiskt inlägg! Sitter här och stortjuter! Tack för att du vågar skriva. Kram och lycka till /liv

Svar: Vad glad jag blir att du gillade det! Tack! Kram
Ett tomt rum

Postat av: Annika

Publicerad 2013-12-07 19:02:15

Jag skriver en kommentar till! :)
Här är du INTE ensam. Man kan vara hur nära sin man som helst, men jag tror att det är ganska få par som går in i en ivf-behandling på lika villkor, så att säga. Själv var jag helt knäckt över att min sambo inte var så positiv till ivf när jag föreslog det. Först ville han inte alls, sen sa han OK men inte ännu - segt som fan. Men min gynekolog var fantastisk här - många många par är på olika ställen när det gäller detta, men ingen pratar om det eller skriver om det på sina bloggar...

Och under behandling - nej det ska nog mycket till för att en man ska förstå helt och fullt vad det innebär. Jag är som du, jag pratar och skriver mig genom upplevelserna och oron, medan min sambo är tyst, fantastiskt stöttande och ser glaset som halvfullt. I vårt fall är det dessutom så att han redan har tre barn, medan jag har noll. Så redan från början är det ojämlikt på det mest orättvisa sätt - jag, som oroar mig mest och ska igenom allt det fysiska, är den som har mest att förlora på om det inte blir nåt. Han vill ju också ha barn så klart, men det blir aldrig likadant för honom, det är länge sedan han var barnlös.

För oss är lösningen att prata, jag får vänja mig vid att det är jag som oftast måste ta upp det jag går och ruvar på. Men då finns han alltid där för mig, tills det känns bättre igen.

Svar: Tack för att du delar med dig! Min man har också barn, en son, så du och jag är i liknande situation med barnlösheten. Bara det kan göra att ensamheten känns ännu mer påtaglig. Hoppas ni lyckas snart!
Ett tomt rum

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ett tomt rum

Jag är 31 år och kvinna. Lever med min man och hans sjuårige son som bor hos oss varannan vecka. Såhär ser vår göra-barn-resa ut hittills: September/Oktober 2011: Börjar försöka på egen hand. Inget händer. Oktober/November 2012: Tar kontakt med sjukvården för fertilitetsutredning. Allt går ganska fort och beskedet blir oförklarlig barnlöshet. Januari 2013: IVF nr. 1: 9 ägg, 5 befruktade genom ICSI, 3 klarar sig - ett till mig och två till frysen. Minus. April/maj 2013: Frysåterföring (FET) nr. 1. Ostimulerad cykel. Jag har tydligen ett aggressivt immunförsvar och får Prednisolon (bland annat) under ruvningen. Minus. Augusti 2013: FET nr 2. Stimulerad cykel (Progynon, Lutinus). PLUS den 3/9 2013. Fredagen den 13/9 2013: Missfall i v. 6. September, oktober, november 2013: Jag har konstanta blödningar efter missfallet. Efter många många läkarebesök och ultraljud hittas något som verkar vara en polyp. November 2013: Hysteroskopi under narkos, någon slags polypvävnad tas bort, det visar sig vara något som kommit i samband med den korta graviditeten. Januari 2014: IVF-behandling nr 2 startas, den här gången vid Linnékliniken i Uppsala. Långa protokollet. 20:e Februari 2014: Ägguthämtning. 11 ägg, 10 mogna. Befruktning sker med bladand ICSI och konventionell IVF. 8 blir befruktade. 22:a Februari 2014: Återföring av ett "tiopoängsembryo". Inga stödmediciner förutom Lutinus och Levaxin. Mars 2014: GRAVID

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela