Storken har flugit vilse...

Följ vår resa genom IVF-världen. En värld full av längtan, hormoner, hopp och förtvivlan.

Det finns bra dagar...

Publicerad 2013-11-03 13:09:27 i Allmänt

...och det finns dåliga dagar. Idag är en dålig dag. Det känns som att mina hormoner spelar ut mig helt och hållet. Allting känns helt upp och ned. Jag pallade inte att följa med på barnkalaset idag. Dels blöder jag massor och har rätt ont, dels klarar jag inte av att se tio små barn och veta att jag är den enda på plats som inte har upplevt det. Jag känner mig liten idag. 

Igår var vi på ett annat barnkalas. Eller, vi kunde inte komma på det "riktiga" kalaset utan åkte dit som eftersläntrare igår. Det går alltid lite bättre att hålla modet uppe när det är lite lugnare tillställningar och lite färre små barn. Igår var det en sjuåring vi gratulerade så det kändes okej. I vilket fall, så frågade våra vuxna vänner oss lite om hur det går för oss osv. Jag började gråta, men försökte skärpa till mig. Jag uppskattar verkligen när människor runt omkring oss frågar hur vi har det, så jag blir så arg på mig själv när gråten bara kommer. Då känns det som att jag på något sätt skrämmer bort frågorna, många tycker ju att det blir en ganska jobbig situation när någon plötsligt börjar gråta. Men som sagt, jag skärpte till mig. Det blev ett bra samtal och jag tror att de märkte att vi uppskattade deras omtanke. Men det är så otroligt svårt att beskriva hur det egentligen är och känns allting. 

Jag känner mig arg idag. Jag skrev lite om detta i ett tidigare inlägg så ni får ursäkta om jag upprepar mig (push play). Jag är arg på hur detta begränsar mig. Lev som vanligt. Det är rådet vi har fått, och säkert många med oss. Jag har frågat det förut, hur ska vi kunna leva som vanligt när ingenting är som det brukar? Vi har inte haft sex på fyra månader till exempel. För att det har varit totalt omöjligt med tanke på blödningarna. Vi väljer ibland bort aktiviteter under ett försök för att det är jobbigt bara att ta sig ur sängen. Mellan behandlingar och försök är vår högsta önskan att få börja om med en ny behandling eller återföring samtidigt som jag bävar för att utsätta kroppen som redan innan är totalt i olag. Att binda upp sig på någon aktivitet under en termin känns onödigt eftersom ett flertal tillfällen kommer gå bort på grund av hormonfyllt psyke, äggfylld mage eller sorgfyllt hjärta. Jag vet, det är tokigt tänkt. Fånga dagen, lev nu och allt det där. Men just idag förstår jag inte hur det skulle kunna vara på något annat sätt. Jag har märkt att en del människor i min omgivning tror att vi liksom lägger det hela åt sidan mellan behandlingar/återföringar. Tänk om de visste hur fel de har. Tänk om det på något sätt skulle gå att förklara exakt hur mycket det här påverkar hela livet, hela tiden. Å vad jag hoppas på att det kommer att vara värt det! 

Det är en dålig dag idag bara. Det kommer bättre.

Kommentarer

Postat av: Karin

Publicerad 2013-11-04 08:05:40

Jag hoppas verkligen att idag blir en bättre dag. Och jag håller med dig och förstår dig - det är inte lätt att leva som vanligt, när allting är ovanligt. Stor kram och massa pepp till er!

Svar: Tack snälla! Idag är en lite bättre dag :). Kram
Ett tomt rum

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ett tomt rum

Jag är 31 år och kvinna. Lever med min man och hans sjuårige son som bor hos oss varannan vecka. Såhär ser vår göra-barn-resa ut hittills: September/Oktober 2011: Börjar försöka på egen hand. Inget händer. Oktober/November 2012: Tar kontakt med sjukvården för fertilitetsutredning. Allt går ganska fort och beskedet blir oförklarlig barnlöshet. Januari 2013: IVF nr. 1: 9 ägg, 5 befruktade genom ICSI, 3 klarar sig - ett till mig och två till frysen. Minus. April/maj 2013: Frysåterföring (FET) nr. 1. Ostimulerad cykel. Jag har tydligen ett aggressivt immunförsvar och får Prednisolon (bland annat) under ruvningen. Minus. Augusti 2013: FET nr 2. Stimulerad cykel (Progynon, Lutinus). PLUS den 3/9 2013. Fredagen den 13/9 2013: Missfall i v. 6. September, oktober, november 2013: Jag har konstanta blödningar efter missfallet. Efter många många läkarebesök och ultraljud hittas något som verkar vara en polyp. November 2013: Hysteroskopi under narkos, någon slags polypvävnad tas bort, det visar sig vara något som kommit i samband med den korta graviditeten. Januari 2014: IVF-behandling nr 2 startas, den här gången vid Linnékliniken i Uppsala. Långa protokollet. 20:e Februari 2014: Ägguthämtning. 11 ägg, 10 mogna. Befruktning sker med bladand ICSI och konventionell IVF. 8 blir befruktade. 22:a Februari 2014: Återföring av ett "tiopoängsembryo". Inga stödmediciner förutom Lutinus och Levaxin. Mars 2014: GRAVID

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela