Storken har flugit vilse...

Följ vår resa genom IVF-världen. En värld full av längtan, hormoner, hopp och förtvivlan.

Gynfredag

Publicerad 2013-10-04 10:37:25 i Allmänt

Fredag. Min dag hittills:
6.30 mot tågstationen
8.30 framme på jobbet
Ringer Fertilitetsmottagningen för att prata om blödningarna som bara tilltar. 
8.45 Fertilitetsmottagningen ringer upp och säger att jag är inbokad hos jourläkare på kvinnokliniken kl.13. 
9.45 lämnar jobbet
10.09 tåget tillbaka till hemstaden avgår
En av mina kortaste arbetsdagar i mitt yrkesliv tror jag. Jag hade inte förväntat mig att få läkartid idag eftersom det hittills har varit så mycket "avvakta". Men nu är det tydligen lite mer bråttom. Det pratas om infektionsrisk och sånt. Det skulle väl vara fantastiskt att ha dragit på sig en livmoderinfektion också. Men det har vi inte sett än, hoppas bara att de kan hjälpa mig på nåt vis, det här börjar bli jobbigt. Totalt har jag nu blödit nästan sex veckor konstant, men delar av den tiden var innan missfallet. Idag är det tre veckor sedan flingan kom ut.

Trots att jag ofta har svårt att se de positiva sakerna med allt detta så finns det faktiskt saker som jag har blivit bättre på under den här processen. En av de sakerna är att jag nuförtiden "åker med" lite mer. Jag har blivit bättre på att koppla bort nojor under tiden jag väntar på tex läkarbesök. Jag vill tro att det är för att jag har lärt mig att jag verkligen inte kan göra nånting för att påverka det över huvud taget. Och för att det sällan blir som jag tänkt mig, eller har trott. Alternativt är det någon form av överlevnadsstrategi, för om jag skulle noja inför alla läkarbesök skulle jag behöva ligga under täcket jämt och ständigt. Jag skulle inte kunna göra något annat än oroa mig då. Nu betyder inte det här att jag inte oroar mig och nojar, det gör jag så att det räcker och blir över. Men jag försöker styra oron till mer väsentliga orosmoment (om det nu finns sådana). Hurra för mig, tycker jag :). 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ett tomt rum

Jag är 31 år och kvinna. Lever med min man och hans sjuårige son som bor hos oss varannan vecka. Såhär ser vår göra-barn-resa ut hittills: September/Oktober 2011: Börjar försöka på egen hand. Inget händer. Oktober/November 2012: Tar kontakt med sjukvården för fertilitetsutredning. Allt går ganska fort och beskedet blir oförklarlig barnlöshet. Januari 2013: IVF nr. 1: 9 ägg, 5 befruktade genom ICSI, 3 klarar sig - ett till mig och två till frysen. Minus. April/maj 2013: Frysåterföring (FET) nr. 1. Ostimulerad cykel. Jag har tydligen ett aggressivt immunförsvar och får Prednisolon (bland annat) under ruvningen. Minus. Augusti 2013: FET nr 2. Stimulerad cykel (Progynon, Lutinus). PLUS den 3/9 2013. Fredagen den 13/9 2013: Missfall i v. 6. September, oktober, november 2013: Jag har konstanta blödningar efter missfallet. Efter många många läkarebesök och ultraljud hittas något som verkar vara en polyp. November 2013: Hysteroskopi under narkos, någon slags polypvävnad tas bort, det visar sig vara något som kommit i samband med den korta graviditeten. Januari 2014: IVF-behandling nr 2 startas, den här gången vid Linnékliniken i Uppsala. Långa protokollet. 20:e Februari 2014: Ägguthämtning. 11 ägg, 10 mogna. Befruktning sker med bladand ICSI och konventionell IVF. 8 blir befruktade. 22:a Februari 2014: Återföring av ett "tiopoängsembryo". Inga stödmediciner förutom Lutinus och Levaxin. Mars 2014: GRAVID

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela