Storken har flugit vilse...

Följ vår resa genom IVF-världen. En värld full av längtan, hormoner, hopp och förtvivlan.

Lantluft

Publicerad 2013-10-11 07:52:33 i Allmänt

Äntligen fredag. Sitter på tåget, idag ska jag träffa den gravida kollegan för första gången sedan beskedet. Det känns jättekonstigt. Så konstigt att morgonen har varit kaotisk. Det började med att jag glömde, eller förträngde snarare, att jag skulle ta ett grav.test idag för att kolla om det fortfarande är positivt (blöder fortfarande lite, men det har avtagit sedan förra veckan). Sedan tappade jag en sminkpensel i toaletten, höll på att missa tåget och sist men inte minst var det någon på tåget som hade spillt kaffe på bordet jag satte mig vid...så jag fick naturligtvis kaffe på byxorna. Det hade inte varit nåt problem om det hade varit en vanlig dag, men om två timmar har jag en presentation som väntar, vilket gör att kaffe på brallan känns lite sådär. Men jag tror det kan gå bort, jag ska fixa när jag kommer till jobbet. 

Jag pratade med min mamma i telefonen igår. Jag berättade om att veckan har varit tuff och den gravida kollegan med mera. Hon tyckte nog att jag gjorde en stor grej av allt, i alla fall kändes det så. "Men det kan du ju inte göra nåt åt" sa hon bara när jag berättade. Då ville jag skrika NÄ, DET FATTAR JAG VÄL FÖR I HELVETE ATT JAG INTE KAN, MEN LÅT MIG FÅ HA KÄNSLAN AV ATT DET ÄR SKITJOBBIGT! Men det skrek jag naturligtvis inte. Istället bytte jag samtalsämne, jag insåg att det på något sätt var lönlöst att prata vidare om. 

Jag har gått en del i terapi. Både på grund av barnlösheten men också av andra anledningar som har med upplevelser tidigare i livet att göra. Och så mycket har jag lärt mig, att känslor kan aldrig vara fel. Det som är utmaningen är att lära sig hantera dem. Känslor och tankar är inte alltid logiska. Det är heller inte fel. Men det är viktigt att hitta verktyg för att till slut "komma till sans". Och de verktygen är som svårast att hitta när känslorna och tankarna svämmar över inuti. Livet är en utmaning. 

Om jag ska försöka komma till själva poängen, så väntar en helg i "stugan". Jag fick en symaskin i födelsedagspresent som jag ska premiäranvända, och så ska jag andas mycket lantluft och ta mig en funderare på hur jag kan få tillbaka krafterna.

Trevlig helg och heja alla som brottas med jobbiga känslor och tankar, vad de än handlar om!

Kommentarer

Postat av: Liv

Publicerad 2013-10-11 09:38:19

ja, puh det är svårt att få andra att förstå hur man känner. Man vet ju allt men ändå reagerar man som man gör när tex ngn annan är gravid. Jag är precis likadan.

Håller mina tummar och tår för dig!
Styrkekramar L

Svar: Skönt att höra att jag inte blivit helt galen av allt det här! Tack detsamma, håller tummarna för dig också!
Ett tomt rum

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ett tomt rum

Jag är 31 år och kvinna. Lever med min man och hans sjuårige son som bor hos oss varannan vecka. Såhär ser vår göra-barn-resa ut hittills: September/Oktober 2011: Börjar försöka på egen hand. Inget händer. Oktober/November 2012: Tar kontakt med sjukvården för fertilitetsutredning. Allt går ganska fort och beskedet blir oförklarlig barnlöshet. Januari 2013: IVF nr. 1: 9 ägg, 5 befruktade genom ICSI, 3 klarar sig - ett till mig och två till frysen. Minus. April/maj 2013: Frysåterföring (FET) nr. 1. Ostimulerad cykel. Jag har tydligen ett aggressivt immunförsvar och får Prednisolon (bland annat) under ruvningen. Minus. Augusti 2013: FET nr 2. Stimulerad cykel (Progynon, Lutinus). PLUS den 3/9 2013. Fredagen den 13/9 2013: Missfall i v. 6. September, oktober, november 2013: Jag har konstanta blödningar efter missfallet. Efter många många läkarebesök och ultraljud hittas något som verkar vara en polyp. November 2013: Hysteroskopi under narkos, någon slags polypvävnad tas bort, det visar sig vara något som kommit i samband med den korta graviditeten. Januari 2014: IVF-behandling nr 2 startas, den här gången vid Linnékliniken i Uppsala. Långa protokollet. 20:e Februari 2014: Ägguthämtning. 11 ägg, 10 mogna. Befruktning sker med bladand ICSI och konventionell IVF. 8 blir befruktade. 22:a Februari 2014: Återföring av ett "tiopoängsembryo". Inga stödmediciner förutom Lutinus och Levaxin. Mars 2014: GRAVID

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela