Storken har flugit vilse...

Följ vår resa genom IVF-världen. En värld full av längtan, hormoner, hopp och förtvivlan.

Ska jag behöva vara min egen doktor?

Publicerad 2014-04-07 17:19:11 i Allmänt

Nu tror jag att bloggen ska vara i rätt kategori. Det var nästan så att jag inte vågade flytta den, jag är skrockfull på något sätt och tänker att om jag litar för mycket på det här så händer något... Jaja, nog om det.

Jag tänker nu klaga lite...jag tar Levaxin, vilket jag fick börja med i samband med vår utredning för snart 1,5 år sedan. Jag hade ett TSH på 2,4 och 3,3 och efter de proverna fick jag börja med 50mcg per dag. Har tagit två prover till under behandlingarnas gång, och då har värdet legat på 0,9 och 1,0. Perfekt enligt läkaren. Jag har själv fått säga till om att få lämna prov varje gång efter jag började med tabletterna. Det är det första som är lite märkligt, det är liksom ingen som har koll på mig... Hur som helst, så har jag förstått att värdet kan svaja en del under graviditet och frågade då Fertilitetsmottagningen redan för några veckor sedan om jag inte borde kolla det rätt snabbt när jag blivit gravid. Det verkade väl inte vara någon större brådska med det, utan jag skulle prata med läkaren på VUL:et, alltså förra måndagen. Sagt och gjort. Hon tyckte att jag skulle lämna ett prov, vilket jag gjorde morgonen efter. Av erfarenhet tar det ungefär två-tre veckor (!) att få ett brev med besked av läkaren, och det tycker jag känns på tok för långt, så jag ringde idag för att kolla svaret. TSH 2,1. Sköterskan, förvisso trevlig men utan koll tyckte att det var ett strålande värde trots att det gått upp en hel del och att det är extra viktigt under graviditet, och hon fann ingen anledning till ökad dos. Läkaren som ordinerade provet skulle inte vara tillbaka på mottagningen förrän om några veckor, så det var liksom bara att fortsätta såhär, tyckte sköterskan. Jag kommer alltså inte få något svar från läkaren på länge...

När vi gjorde förra behandlingen var 2.0 den övre gränsen för tsh vid fertilitetsbehandling och graviditet...sköterskan idag påstod att Linnékliniken har en annan gräns, vid 3,0. På Landstinget Gävleborgs hemsida kan man läsa att en gemensam "regel" för alla MVC och Hälsocentraler i Gävle är att om tsh är högre än 2,0 hos en gravid kvinna som redan står på Levaxin ska dosen ökas. Jag förstår att mitt värde på 2,1 inte är katastrof, men jag måste säga att det gör mig verkligt orolig att det inte tas riktigt på allvar. Jag är redan så orolig för Bubblan att jag knappt orkar ta i en sak till. 

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra nu, jag är så TRÖTT på att stångas och tjata och ta reda på allting själv. Men jag tänker definitivt inte riskera något, (vid det här laget har jag hunnit läsa ganska många historier om högt tsh kopplat till missfall) för att systemet är helt felaktigt...så...imorgon börjar återigen telefonsamtalen och tjatet för att komma någonstans med detta. Blä! 


Kommentarer

Postat av: Annika

Publicerad 2014-04-07 20:58:03

Hmmm. Nr 1 - sluta googla och läsa på Familjeliv. Folk har så mycket teorier om varför de fick missfall hit och dit, knappast nån vetenskap där utan bara en massa oroliga människor.

Nr 2. Jag kan inte hjälpa dig så mycket med gränsvärden osv, fast där har du rätt bra koll själv. Kan bara intyga att läkare inte alltid är överens om vad som är ett för högt tsh-värde och vad som inte är det. Jag har käkat Levaxin i ett år nu pga läkaren som gjorde vår utredning tyckte att jag låg precis över gränsen, medan en läkare på Linne (tror det var Torbjörn dvs han ni var hos) svävade på molnen och sa att ja, om jag hade frågat honom så hade jag inte behövt äta Levaxin från början ens. Med det sagt så:

3. Tänk på att det är ganska breda säkerhetsmarginaler här. Din bebis mår bra och hjärtat slår, och värdet är inte helt bananas heller, så ta det coolt.

4. Ring och kräv att få prata med en läkare på Linne. Även om han/hon säger att ditt värde inte är farligt så kan de säkert ändå gå med på att du ökar din dos för att få ner värdet åtminstone lite, om du förklarar de olika besked du har fått och att du hellre tar det säkra före det osäkra.

Kram!

Annika

Svar: Jag är så GLAD att du läser min blogg, och att du tar dig tid att hjälpa mig i mina nojjor! Ja, jag ska ringa Linné imorgon och höra lite vad de säger om det hela. Det som är så tokigt när vi går genom vårt landsting är just att det är liksom ingen som riktigt vill ha koll på mig "fullt ut"-Linne hänvisar alltid till min behandlande läkare i Gävle, vilket blir problematiskt eftersom vi har haft fem-sex olika och det är ingen som har huvudansvar...Det är nog därför det blir såhär att det är svårt att få vettiga besked. Men vi får se vad de säger. Tills vi vet ska jag försöka följa ditt råd att ta det coolt! Tack för din omtanke! Kram
Ett tomt rum

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ett tomt rum

Jag är 31 år och kvinna. Lever med min man och hans sjuårige son som bor hos oss varannan vecka. Såhär ser vår göra-barn-resa ut hittills: September/Oktober 2011: Börjar försöka på egen hand. Inget händer. Oktober/November 2012: Tar kontakt med sjukvården för fertilitetsutredning. Allt går ganska fort och beskedet blir oförklarlig barnlöshet. Januari 2013: IVF nr. 1: 9 ägg, 5 befruktade genom ICSI, 3 klarar sig - ett till mig och två till frysen. Minus. April/maj 2013: Frysåterföring (FET) nr. 1. Ostimulerad cykel. Jag har tydligen ett aggressivt immunförsvar och får Prednisolon (bland annat) under ruvningen. Minus. Augusti 2013: FET nr 2. Stimulerad cykel (Progynon, Lutinus). PLUS den 3/9 2013. Fredagen den 13/9 2013: Missfall i v. 6. September, oktober, november 2013: Jag har konstanta blödningar efter missfallet. Efter många många läkarebesök och ultraljud hittas något som verkar vara en polyp. November 2013: Hysteroskopi under narkos, någon slags polypvävnad tas bort, det visar sig vara något som kommit i samband med den korta graviditeten. Januari 2014: IVF-behandling nr 2 startas, den här gången vid Linnékliniken i Uppsala. Långa protokollet. 20:e Februari 2014: Ägguthämtning. 11 ägg, 10 mogna. Befruktning sker med bladand ICSI och konventionell IVF. 8 blir befruktade. 22:a Februari 2014: Återföring av ett "tiopoängsembryo". Inga stödmediciner förutom Lutinus och Levaxin. Mars 2014: GRAVID

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela