Storken har flugit vilse...

Följ vår resa genom IVF-världen. En värld full av längtan, hormoner, hopp och förtvivlan.

God fortsättning!

Publicerad 2014-01-01 15:32:07 i Allmänt

Är det bara jag, eller låter uttrycket "god fortsättning" otroligt gammaldags?! Hur som helst, så hoppas jag att ni har det bra! Mitt nyår var lugnt och skönt med god mat, rödvin och trevligt sällskap. Nu är det alltså nytt år...Det är längesedan jag tyckte att det var såhär stort med ett nytt år som jag gör just nu. Det känns på något sätt viktigt att "bli av med" 2013 och verkligen ladda om på alla plan. Det nya året har verkligen en stor symbolisk betydelse,,, och det kanske är bra. 

Jag bestämde mig för ett par saker inför det nya året, inte som nyårslöfte direkt, mer som presenter till mig själv. En av de sakerna är att jag ska ta kontakt med en terapeut efter helgen. Jag har ju gått hos kurator lite sporadiskt under hösten, och i slutet av 2012/början av 2013 gick jag hos en psykolog vid tio tillfällen - de tio tillfällen man får gå hos en psykolog genom landstinget i "mitt" landsting. Jag har en hel del saker som jag skulle vilja en gång för alla reda ut med mig själv. Det handlar inte bara om barnlösheten, men det är klart att den också är en stor del och utmaning i allt. Men för att orka med det jobbiga i den behöver jag vara lite extra snäll mot mig själv och rensa ut lite annat. Det handlar också om att jag vill bli bättre på att leva under tiden som ofrivilligt barnlös. Vem vet hur länge livet ser ut såhär?! Att gå i terapi lämnar inte över ansvaret till någon annan att göra så att jag mår bättre. Men det kan hjälpa mig att hjälpa mig själv hantera allt det jobbiga.

Hur ska ni vara lite extra snälla mot er själva i år?

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ett tomt rum

Jag är 31 år och kvinna. Lever med min man och hans sjuårige son som bor hos oss varannan vecka. Såhär ser vår göra-barn-resa ut hittills: September/Oktober 2011: Börjar försöka på egen hand. Inget händer. Oktober/November 2012: Tar kontakt med sjukvården för fertilitetsutredning. Allt går ganska fort och beskedet blir oförklarlig barnlöshet. Januari 2013: IVF nr. 1: 9 ägg, 5 befruktade genom ICSI, 3 klarar sig - ett till mig och två till frysen. Minus. April/maj 2013: Frysåterföring (FET) nr. 1. Ostimulerad cykel. Jag har tydligen ett aggressivt immunförsvar och får Prednisolon (bland annat) under ruvningen. Minus. Augusti 2013: FET nr 2. Stimulerad cykel (Progynon, Lutinus). PLUS den 3/9 2013. Fredagen den 13/9 2013: Missfall i v. 6. September, oktober, november 2013: Jag har konstanta blödningar efter missfallet. Efter många många läkarebesök och ultraljud hittas något som verkar vara en polyp. November 2013: Hysteroskopi under narkos, någon slags polypvävnad tas bort, det visar sig vara något som kommit i samband med den korta graviditeten. Januari 2014: IVF-behandling nr 2 startas, den här gången vid Linnékliniken i Uppsala. Långa protokollet. 20:e Februari 2014: Ägguthämtning. 11 ägg, 10 mogna. Befruktning sker med bladand ICSI och konventionell IVF. 8 blir befruktade. 22:a Februari 2014: Återföring av ett "tiopoängsembryo". Inga stödmediciner förutom Lutinus och Levaxin. Mars 2014: GRAVID

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela