Storken har flugit vilse...

Följ vår resa genom IVF-världen. En värld full av längtan, hormoner, hopp och förtvivlan.

Hur går det här då...?...

Publicerad 2014-03-16 18:27:10 i Allmänt

...lite sådär va...vecka 6 (5+2).

Det här med googleförbud har verkligen inte gått bra. Och nu känner jag att jag måste skriva av mig lite, annars sprängs jag snart.

Jag är så nojjig! Omkring testdagen tyckte jag att jag hade en del symptom. Jag var svettig på nätterna, mådde en aning illa när jag inte ätit på länge, var lite gråtmild, kände min puls jättetydligt och hade ömma bröst (ömheten kom tillbaka efter det att de slutade ömma ca en vecka innan testdag, som jag skrev om för ett par veckor sedan). 

Efter testdag tycker jag att i princip alla symptom har försvunnit. Jag vaknar på nätterna av att "det inte känns nåt" och får nästan panik. Det känns liksom så "lugnt" i kroppen att jag inte tror på att detta kommer att gå vägen. Tidigare ömmade brösten även på nätterna, nu ömmar de nästan ingenting när jag inte har bh på mig. Och idag tycker jag att de har slutat ömma helt och hållet. 

Jag har nästan längtat efter molvärk, eller något tecken från livmodern, för där har det varit helt stiltje. Idag har jag ont i ländryggen och känner mig svullen om magen och lite "irriterad" i livmodern - och då börjar jag istället oroa mig för att Bubblan är på väg ut. Missfallet förra gången började med ryggont. Men jag vet också att jag har en bakåtlutande livmoder och brukar ha mer ont i ryggen än magen vid tex mens, vilket skulle kunna innebära att Bubblan faktiskt växer när det gör ont...men på något konstigt sätt vågar jag inte tro mer på det positiva. Det är lite som att hur kroppen än gör tror jag att det är dåligt. 

Läkaren sa att chanserna att jag skulle bli gravid den här gången var optimala, och han bedömde dem till runt 30%. Om nu missfallsrisken är ca 25% är det alltså 75% chans att det fortsätter att gå bra. Inte ens när jag skriver det kan jag känna mig lugn. Det är lite som att jag bara väntar på att det ska gå åt skogen.

Allt det som händer kan vara både bra och dåligt. Jag önskar så att jag litade till att det blir bra. Och jag önskar så att jag SLUTAR LÄSA TRÅDAR PÅ FAMILJELIV! Fortsätter jag med det blir jag nog galen på riktigt snart. 
 


Kommentarer

Postat av: Annika

Publicerad 2014-03-16 20:33:20

Jag vet att det är svårt, men undvik Familjeliv alltså. Det där med symptom verkar vara så otroligt olika, jag kände ingenting på ett bra tag efter plusset, och även sedan dess har det varit väldigt sparsamt med gravidsymptom. Medan andra mår illa i vecka 5 redan och har ont både här och där. Man är inte mer eller mindre gravid för det. När har ni fått tid för första ultraljudet? Vi var på kliniken i vecka 8 och såg Pluppen första gången - sikta in dig på det datumet i stället och försök skita i att känna efter.

Jag höll också på med dessa evinnerliga sannolikhetssiffror fram och tillbaka, och det kan jag säga att det är en av de största lättnaderna, när siffrorna börjar överväga åt ditt håll. Tills dess är det som det är, och du kan inte göra något. Du har ändå redan gått emot oddsen (sannolikheten var ju större att du INTE skulle bli gravid), så nu ska du titta på siffran 75, inte 25. OK? Skiter det sig så skiter det sig ändå till 100 procent. Den sorgen tar du hand om då.

En grej som jag tänker på är att du kanske oroar dig väldigt mycket över att du oroar dig. Alltså att du ger dig själv dåligt samvete för att du är nojig? Don't. Det mår du knappast bättre av, acceptera det i stället för det kommer inte att ta slut, det handlar bara om att ta sig över en tröskel i taget fram till förlossningen.

Jag tänkte på dig i dag för jag är förkyld och fick ett tröstsug efter plockgodis. Nu har jag ätit typ 10 bitar och mår illa! :) Men kan vara bra att ha imorgon när jag är hemma från jobbet.

Kram på dig och Bubblan. Jag tror på er!

Svar: Vi har tid för VUL den 31/3, alltså måndag om två veckor. Och ja, jag skäms för att jag oroar mig, det känns liksom som att jag är otacksam när jag inte kan vara glad (självklart är jag glad, men jag är MINST lika orolig och rädd). Jag är så medveten om hur ologisk jag är i min oro också, och det gör på nåt vis att jag känner mig dum.

Tack för ditt stöd, det värmer! Krya på dig, och mer plockgodis åt folket :). Kram
Ett tomt rum

Postat av: Karin

Publicerad 2014-03-16 23:52:30

Jag skrev typ samma inlägg när jag var i vecka 6 (med undantaget om FL som jag aldrig fastnat för). Klart som f-n att du oroar dig, ni har ju kämpat så länge för det här plusset. Mycket står på spel. Så lägg ingen skuld på dig för det, ok?

Symptom ville jag också ha, och de kom väl i vecka 8 för mig. Men det är sjukt olika, glöm inte det. Det är jäkligt läskigt och osäkert i början, men du kommer nog att sakta känna mer hopp och glädje för varje vecka. Det tog lång tid för mig att bli gladare än jag var rädd.

Sikta på nästa delmål om två veckor, och gör sånt som får dig lugn och positiv så att tiden känns behagligare. Jag hejar på dig!

Svar: Tack för uppmuntran! Jag brukar läsa ditt inlägg för att få lite tröst :).
Ett tomt rum

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ett tomt rum

Jag är 31 år och kvinna. Lever med min man och hans sjuårige son som bor hos oss varannan vecka. Såhär ser vår göra-barn-resa ut hittills: September/Oktober 2011: Börjar försöka på egen hand. Inget händer. Oktober/November 2012: Tar kontakt med sjukvården för fertilitetsutredning. Allt går ganska fort och beskedet blir oförklarlig barnlöshet. Januari 2013: IVF nr. 1: 9 ägg, 5 befruktade genom ICSI, 3 klarar sig - ett till mig och två till frysen. Minus. April/maj 2013: Frysåterföring (FET) nr. 1. Ostimulerad cykel. Jag har tydligen ett aggressivt immunförsvar och får Prednisolon (bland annat) under ruvningen. Minus. Augusti 2013: FET nr 2. Stimulerad cykel (Progynon, Lutinus). PLUS den 3/9 2013. Fredagen den 13/9 2013: Missfall i v. 6. September, oktober, november 2013: Jag har konstanta blödningar efter missfallet. Efter många många läkarebesök och ultraljud hittas något som verkar vara en polyp. November 2013: Hysteroskopi under narkos, någon slags polypvävnad tas bort, det visar sig vara något som kommit i samband med den korta graviditeten. Januari 2014: IVF-behandling nr 2 startas, den här gången vid Linnékliniken i Uppsala. Långa protokollet. 20:e Februari 2014: Ägguthämtning. 11 ägg, 10 mogna. Befruktning sker med bladand ICSI och konventionell IVF. 8 blir befruktade. 22:a Februari 2014: Återföring av ett "tiopoängsembryo". Inga stödmediciner förutom Lutinus och Levaxin. Mars 2014: GRAVID

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela