Storken har flugit vilse...

Följ vår resa genom IVF-världen. En värld full av längtan, hormoner, hopp och förtvivlan.

Jobbig väntan

Publicerad 2013-08-21 16:31:01 i IVF, FET

Imorgon är det torsdag. FET kl 14.40. Labbet ringer innan 12 och berättar om det blir nåt eller ej. Grymt jobbig väntan. Jag känner mig inte alls stabil idag. Mannen och jag blev ordentligt osams tidigare och jag vill bara dra täcket över huvudet och vakna när väntan är över. Finns det kvinnor och män som inte blir stressade av IVF- behandlingar? Jag förstår inte hur de beter sig i så fall. Jag vill bara gråta. Och jag som skrev häromdagen att jag kände mig glad. Tvära kast kanske ni tycker, och det är precis så det är. Ömsom förväntansfull och hoppfull, ömsom förtvivlad. För tänk om det aldrig kommer att funka...

Gårdagen då, den bjöd på sol, värme och middag med tjejkompisar på kvällen. Det var jättetrevligt och gav energi. Det var längesedan vi träffades så det blev ju en del "catching up", bland annat berättade jag lite om vår behandling. Det är nog verkligen inte lätt för människor runt om oss heller, slog det mig när tystnaden lade sig efter att jag berättat. Det blir liksom lätt tung stämning när vi pratar om det. För mig är det inte längre nåt konstigt eller intimt att berätta vad som försiggår, men det är svårt för andra att förhålla sig till. De kanske är rädda för att säga något som tas på fel sätt, eller rädda att verka nyfikna. Eller rädda att jag ska bryta ihop såklart. Jag kräver ingenting av de människor som känner till och hör vår berättelse. För mig är det bara skönt att få prata om det, precis som för de flesta skulle jag tro när de går igenom svåra perioder i livet. Den jag pratar med behöver inte förstå (för mitt uppe i allt inser jag att förstår det gör man inte förrän man upplever det) eller känna att hen behöver säga nåt "klokt". Jag är glad bara inte locket läggs på, för då känns det ensamt.

Håll tummen för vår snöflinga imorgon! Hej så länge!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ett tomt rum

Jag är 31 år och kvinna. Lever med min man och hans sjuårige son som bor hos oss varannan vecka. Såhär ser vår göra-barn-resa ut hittills: September/Oktober 2011: Börjar försöka på egen hand. Inget händer. Oktober/November 2012: Tar kontakt med sjukvården för fertilitetsutredning. Allt går ganska fort och beskedet blir oförklarlig barnlöshet. Januari 2013: IVF nr. 1: 9 ägg, 5 befruktade genom ICSI, 3 klarar sig - ett till mig och två till frysen. Minus. April/maj 2013: Frysåterföring (FET) nr. 1. Ostimulerad cykel. Jag har tydligen ett aggressivt immunförsvar och får Prednisolon (bland annat) under ruvningen. Minus. Augusti 2013: FET nr 2. Stimulerad cykel (Progynon, Lutinus). PLUS den 3/9 2013. Fredagen den 13/9 2013: Missfall i v. 6. September, oktober, november 2013: Jag har konstanta blödningar efter missfallet. Efter många många läkarebesök och ultraljud hittas något som verkar vara en polyp. November 2013: Hysteroskopi under narkos, någon slags polypvävnad tas bort, det visar sig vara något som kommit i samband med den korta graviditeten. Januari 2014: IVF-behandling nr 2 startas, den här gången vid Linnékliniken i Uppsala. Långa protokollet. 20:e Februari 2014: Ägguthämtning. 11 ägg, 10 mogna. Befruktning sker med bladand ICSI och konventionell IVF. 8 blir befruktade. 22:a Februari 2014: Återföring av ett "tiopoängsembryo". Inga stödmediciner förutom Lutinus och Levaxin. Mars 2014: GRAVID

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela