Storken har flugit vilse...

Följ vår resa genom IVF-världen. En värld full av längtan, hormoner, hopp och förtvivlan.

Gravid kollega

Publicerad 2013-10-07 16:04:31 i Fertilitet

Behöver jag ens skriva mer? 

Det blev nådastöten idag. En jobbig helg, en trött själ och ett hjärta fullt av sorg gjorde att meddelandet om att kollegan ska få en bebis i april blev som att trycka på en knapp. Gråtknappen. 

Det handlar inte om att hon och hennes pojkvän inte är värda det. Det behöver jag egentligen inte heller skriva. Det handlar om att det är en rutten orättvis värld där inte alla som vill kan få barn. Om jag blir glad för andras skull? Jag skulle mer vilja påstå att jag förstår hur glada de är. Det kanske låter som att jag saknar empati, men jag tror att fler ivf:are känner igen sig. Längtan vet inte längre några gränser, orken till att glädjas över att alla andra (som givetvis är en sanning med modifikation) får det jag mest och helst av allt i precis hela världen har velat ha i två år men inte lyckats få, trots hormoner i sinnessjuka mängder, finns inte längre. Jag känner bara sorg. 

Hur känner då inte den gravida kollegan, när hon ska lämna beskedet till mig? När hon vet att jag kommer säga grattis och vad roligt men hon kommer att kunna genomskåda min frustration och avundsjuka utan att anstränga sig det minsta. Det kan verkligen inte vara en lätt sits.

Kommentarer

Postat av: Karin

Publicerad 2013-10-07 22:05:12

Nej du behöver inte skriva mer, jag förstår precis. Allt. Men fler blogginlägg ska du såklart skriva! Låter väldigt jobbigt med missfallet och en så lång blödning. Hoppas den går över snart så du kan komma vidare!

Svar: Välkommen till bloggen! Skönt att höra/läsa att vi är fler i den här galna världen!
Ett tomt rum

Postat av: Lisa

Publicerad 2013-10-09 18:36:44

Vet hur du känner dig! Går också igenom detta. Vi har försökt få barn i två år. För en vecka sedan gjorde vi vårt 3:e försök med IVF.
Runt omkring mig blir alla nära vänner och vänners vänner gravida. Själv känner man sig bara så tom! Att världen är så otroligt orättvis. Så ska man samtidigt behöva lyssna på hur alla mår och se hur allas magar växer.

Håller tummarna för er och att det lyckas snart!
/Lisa

Svar: Ja, det är som att alla andras liv springer vidare medan ens eget står stilla. Väldigt märkligt! Jag håller tummarna för er också!
Ett tomt rum

Postat av: Anna

Publicerad 2013-11-02 22:21:53

Förstår hur du känner dig. Alla runt omkring blir gravida så lätt, pratar om syskon 1 och 2 medans man själv bara hår och hoppas på att Ivf-försöken någon gång ska lyckas. Man känner sig verkligen som ensammast i världen! Hoppas det går bra för er snart!

Svar: Ja, det blir verkligen märkligt allting. Jag kan komma på mig själv att bli förbannad på de som kan planera sina graviditeter efter högtider typ...hade en annan kollega som sa mitt framför mig en gång "ja, man får se till att bli gravid precis efter jul så att man kan äta allt på julbordet". Jag bet mig i tungan, men inombords var det uppror. Jag skulle kunna avstå det mesta för resten av livet om det bara kunde funka. Men alla har sin verklighet och det är väl det som gör det så svårt och tungt. Tack så mycket för ditt pepp! Kram
Ett tomt rum

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ett tomt rum

Jag är 31 år och kvinna. Lever med min man och hans sjuårige son som bor hos oss varannan vecka. Såhär ser vår göra-barn-resa ut hittills: September/Oktober 2011: Börjar försöka på egen hand. Inget händer. Oktober/November 2012: Tar kontakt med sjukvården för fertilitetsutredning. Allt går ganska fort och beskedet blir oförklarlig barnlöshet. Januari 2013: IVF nr. 1: 9 ägg, 5 befruktade genom ICSI, 3 klarar sig - ett till mig och två till frysen. Minus. April/maj 2013: Frysåterföring (FET) nr. 1. Ostimulerad cykel. Jag har tydligen ett aggressivt immunförsvar och får Prednisolon (bland annat) under ruvningen. Minus. Augusti 2013: FET nr 2. Stimulerad cykel (Progynon, Lutinus). PLUS den 3/9 2013. Fredagen den 13/9 2013: Missfall i v. 6. September, oktober, november 2013: Jag har konstanta blödningar efter missfallet. Efter många många läkarebesök och ultraljud hittas något som verkar vara en polyp. November 2013: Hysteroskopi under narkos, någon slags polypvävnad tas bort, det visar sig vara något som kommit i samband med den korta graviditeten. Januari 2014: IVF-behandling nr 2 startas, den här gången vid Linnékliniken i Uppsala. Långa protokollet. 20:e Februari 2014: Ägguthämtning. 11 ägg, 10 mogna. Befruktning sker med bladand ICSI och konventionell IVF. 8 blir befruktade. 22:a Februari 2014: Återföring av ett "tiopoängsembryo". Inga stödmediciner förutom Lutinus och Levaxin. Mars 2014: GRAVID

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela