Storken har flugit vilse...

Följ vår resa genom IVF-världen. En värld full av längtan, hormoner, hopp och förtvivlan.

Push play!

Publicerad 2013-10-01 08:01:55 i IVF

Tisdag. Förra veckan höll på att ta knäcken på mig, jag var så dödligt trött. Jag känner mig lite rädd för att kraften ska ta slut sådär abrupt som den gjorde förra hösten så igår shoppade jag en förpackning D-vitaminkapslar  (och en del andra små trevliga saker som säkert också har effekt för sinnet). Det kan bara bli bättre nu! 

Vid den här tiden på året för två år sedan hade vi bestämt att vi skulle börja försöka bilda familj. Jag åt medicin för långdragna svampinfektioner så vi bestämde att jag åt klart dem under ett par veckor innan vi började "på riktigt". Så blev det. Och vad spännande det kändes! När jag tänker tillbaka har det hänt jättemycket på dessa två år, och samtidigt...absolut ingenting. Så vad har hänt då, kanske ni undrar.

Jag har...

...blivit totalt avtrubbad (och jag menar verkligen totalt) vad gäller att ligga i gynstolen. Att vara naken från midjan och ner vid i princip varje läkarbesök de senaste 12 månaderna sätter sina spår.

...gift mig med världens bästa man. 

...hamnat i en depression.

...gått upp i vikt så att jag numera har en storlek större på byxor.

...gråtit floder.

...varit sprängfylld av förhoppningar.

...tagit massvis av mediciner.

...varit gravid!

...fått missfall.

...insett att jag inte förstår hur det kan bli barn över huvud taget. För någon. 

...varit bitter. 

...funderat över om, eller hur jag skulle klara av ett liv utan barn.

...tröstshoppat då och då.

...blivit uppgiven.

Det här är såklart ett litet litet axplock av allt, men det beskriver livet i stort. Just nu, idag, är jag nog mest uppgiven. Jag blöder fortfarande efter missfallet vilket är lite smådrygt och ett uppenbart hinder för att hinna en ny behandling innan jul. Däremot känner jag mig inte särskilt stressad över att vänta, mer bitter. Väntan får en helt ny innebörd i och med IVF tycker jag. Det är som att det är det hela mitt/vårt liv går ut på! Det är som att trycka på en stor (jävla) pausknapp. Om det är nån som har lyckats trycka på play under "IVF-karusellen" är jag verkligen tacksam för tips! 



Kommentarer

Postat av: A

Publicerad 2013-10-09 18:42:55

Känner precis likadant. Livet sätts på "hold" på något konstigt sätt. Skitjobbigt!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ett tomt rum

Jag är 31 år och kvinna. Lever med min man och hans sjuårige son som bor hos oss varannan vecka. Såhär ser vår göra-barn-resa ut hittills: September/Oktober 2011: Börjar försöka på egen hand. Inget händer. Oktober/November 2012: Tar kontakt med sjukvården för fertilitetsutredning. Allt går ganska fort och beskedet blir oförklarlig barnlöshet. Januari 2013: IVF nr. 1: 9 ägg, 5 befruktade genom ICSI, 3 klarar sig - ett till mig och två till frysen. Minus. April/maj 2013: Frysåterföring (FET) nr. 1. Ostimulerad cykel. Jag har tydligen ett aggressivt immunförsvar och får Prednisolon (bland annat) under ruvningen. Minus. Augusti 2013: FET nr 2. Stimulerad cykel (Progynon, Lutinus). PLUS den 3/9 2013. Fredagen den 13/9 2013: Missfall i v. 6. September, oktober, november 2013: Jag har konstanta blödningar efter missfallet. Efter många många läkarebesök och ultraljud hittas något som verkar vara en polyp. November 2013: Hysteroskopi under narkos, någon slags polypvävnad tas bort, det visar sig vara något som kommit i samband med den korta graviditeten. Januari 2014: IVF-behandling nr 2 startas, den här gången vid Linnékliniken i Uppsala. Långa protokollet. 20:e Februari 2014: Ägguthämtning. 11 ägg, 10 mogna. Befruktning sker med bladand ICSI och konventionell IVF. 8 blir befruktade. 22:a Februari 2014: Återföring av ett "tiopoängsembryo". Inga stödmediciner förutom Lutinus och Levaxin. Mars 2014: GRAVID

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela