Storken har flugit vilse...

Följ vår resa genom IVF-världen. En värld full av längtan, hormoner, hopp och förtvivlan.

För min egen skull

Publicerad 2014-03-05 10:56:17 i IVF

Eftersom jag inte har sovit på flera nätter och blev så ledsen när blödningen kom igår kväll så stannar jag hemma från jobbet idag för att se vart det hela tar vägen. Trots att det inte är bra att jämföra vill jag för min egen skull dokumentera den här ruvningen och jämföra den med förra ruvningen som ledde till ett plus...i alla fall för en stund...

Förra ruvningen efter stimulerat FET nr. 2, IVF nr. 1, blastocyst, augusti/september 2013
- jag drack inget kaffe på hela semestern innan stimulering startade, inget heller under ruvning.
- jag drack inget vin under stimulering och ruvning.
- jag färgade inte håret, höll mig ifrån det under hela stimuleringen och ruvningen, dvs från tre-fyra veckor innan frysåterföringen och framåt.
- jag joggade tre ggr i veckan under hela våren och sommaren, fick ordination att inte göra det under ruvning, så då cyklade jag och promenerade när jag hade kraft.
- fick stödmediciner: Prednisolon, Progynon, Trombyl, Lutinus (3 ggr/dag) och Divisun (D-vitamin). 
- Folsyra och Levaxin i vanlig ordning varje dag
- Chiafrön varje dag hela sommaren och under ruvning (Omega 3 och 6).

Kroppen under ruvningen med blastocyst augusti/september 2013
- ömma bröst i princip hela tiden. Jag konstaterade aldrig om det berodde på den kortvariga graviditeten eller Progynon och Lutinus. Fem dagar innan missfallet slutade brösten ömma HELT, men då hade jag också trappat ner på stödmedicinerna, så jag vet inte vad som var vad.
- lätt förstoppad efter återföring och framåt. Jag har annars en väldigt "snabb" tarm pga IBS, men jag upplevde det som att den helt plötsligt fungerade som "den ska", lugnt och fint.
- blödning startade på ruvardag 6 om jag inte minns fel, har inte kollat ordentligt bland inläggen. Den avtog sedan vid dag 9, för att sedan komma tillbaka och hålla i sig från dag 11 och framåt.
- tjuvtest svagt positivt på ruvardag 8. 
- det kändes som att livmodern "pulserade".
- molvärk i ryggen framför allt , men även lite i magen efter ruvardag 6. 
- törstig 
- svettigare än vanligt
- kände mig totalt ogravid vad gäller svullenhet osv. Tror nästan att jag gick ner något gram för byxorna passade bättre än vanligt.
- arg, kände mig personlighetsförändrad då och då, blev arg för ingenting.
- öm på livmodertappen när jag tar Lutinus

Denna ruvning/behandling IVF nr. 2, januari-mars 2014, tvådagarsembryo
- inget vin under hela behandlingen, givetvis inte heller under ruvning. 
- ingen hårfärg/toning under hela behandlingen, inte heller under ruvning.
- den här gången har jag druckit kaffe, både under behandlingen och ruvningen, men aldrig mer än två koppar per dag. 
- jag har inga stödmediciner förutom klassikern Lutinus 3 ggr/dag. 
- under behandlingen och ruvningen har jag tagit "multivitamin kvinna" och extra tillskott av D-vitamin (men svagare dos än Divisun). 
- Chiafrön varje dag
- Levaxin som vanligt
- har promenerat cirka fyra-fem gånger i veckan (med undantag av sjukdom och extra trötta behandlings- och ruvardagar) under vintern och behandlingen, ibland kört intervallträning, dock inte så ofta att det skulle ha gett ordentlig effekt. Mest som ett utlopp för stress, och ingen intervallträning under behandling/ruvning. 

Kroppen under denna ruvning
- ömma bröst fram till ruvardag 9. Då avtar ömheten helt.
- min annars snabba tarm verkar ha blivit ännu snabbare...även ovanligt gasig i magen framför allt under natt/tidig morgon. 
- i princip ingen molvärk alls, ibland drar det lite i höger äggstock precis som det brukar göra för mig innan mens. 
- har vaknat några nätter och varit svettig, också det precis som innan jag ska få mens.
- otroligt dålig sömn
-  öm på livmodertappen då och då när jag tar Lutinus. Det gör inte ont varje gång. 
- då och då lite "hjärtklappningskänsla".
- blödning på ruvardag 10, kväll. Lutinusen kommer ut rosa. Samtidigt molvärk och känslan av att en monsterblödning kommer. Värken avtar efter en ganska kort stund. 

Analys (utan att påstå att jag bedriver raketforskning om dagarna): Det kan vara precis hur som helst den här gången (den här gången också). Ovissheten tär.

Kommentarer

Postat av: Maria

Publicerad 2014-03-09 09:56:44

Tror du har testdag idag? Tänker massa på dig!! Kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ett tomt rum

Jag är 31 år och kvinna. Lever med min man och hans sjuårige son som bor hos oss varannan vecka. Såhär ser vår göra-barn-resa ut hittills: September/Oktober 2011: Börjar försöka på egen hand. Inget händer. Oktober/November 2012: Tar kontakt med sjukvården för fertilitetsutredning. Allt går ganska fort och beskedet blir oförklarlig barnlöshet. Januari 2013: IVF nr. 1: 9 ägg, 5 befruktade genom ICSI, 3 klarar sig - ett till mig och två till frysen. Minus. April/maj 2013: Frysåterföring (FET) nr. 1. Ostimulerad cykel. Jag har tydligen ett aggressivt immunförsvar och får Prednisolon (bland annat) under ruvningen. Minus. Augusti 2013: FET nr 2. Stimulerad cykel (Progynon, Lutinus). PLUS den 3/9 2013. Fredagen den 13/9 2013: Missfall i v. 6. September, oktober, november 2013: Jag har konstanta blödningar efter missfallet. Efter många många läkarebesök och ultraljud hittas något som verkar vara en polyp. November 2013: Hysteroskopi under narkos, någon slags polypvävnad tas bort, det visar sig vara något som kommit i samband med den korta graviditeten. Januari 2014: IVF-behandling nr 2 startas, den här gången vid Linnékliniken i Uppsala. Långa protokollet. 20:e Februari 2014: Ägguthämtning. 11 ägg, 10 mogna. Befruktning sker med bladand ICSI och konventionell IVF. 8 blir befruktade. 22:a Februari 2014: Återföring av ett "tiopoängsembryo". Inga stödmediciner förutom Lutinus och Levaxin. Mars 2014: GRAVID

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela